woord van de dag: poffins ………………….. by Louie – never stop dreaming

poffins14

Poffins? Geen Pokémonbaksels maar je reinste poffertjes + muffins = poffins toch! Vers van Louie (Van Nieuwenborgh) die ondertussen Chrysostomos viert:

Een middelbare scholier uit Vlaanderen (Aalst) met bakambities! En hoe! Never stop dreaming. Zijn (eerste) bakboek is uit bij het Davidsfonds: Baked Louie’s, Alles wat in de oven past.

Zo af en toe lees ik toch nog iets nieuws in Knack Weekend. Daar (her)ontdekte ik dit lekkers van Louie, inspiratie voor de dagelijkse kost : ‘frisse aardbeientaart’ van roomkaasdeeg met een laag citroencrème, een quiche met spinazie en artisjokharten (‘Popeye’s Pride’!), en de welbekende koekjes (denk aan melocakes) met een chocoladelaagje op eiwitschuim: ‘kus van de juf’ gedoopt, met een knipoog naar de bekende benaming ‘negerzoenen’ (‘negerinnentetten’ in het Antwerps). Mooie promo van Knack. Mét effect …

En toch heb ik me afgevraagd: welke marketingmachine zit hierachter? Uitgever Davidsfonds ziet brood in hem. Wie heeft Louie Van Nieuwenborgh ‘ontdekt’ en ‘opgepikt’? Wie redigeert zijn blog, checkt de recepten, zoekt (mee) de prettige benamingen, maakt de foto’s? En meer. ’t Is niet dat ik niet in de power van de jeugd geloof, in haar creativiteit, competenties, ambities en dromen.* Dit is wel een straf en mooi (lekkerrrr) bakverhaal, nie.

* Trouwens, heeft het archief van deze blog (zie het rechterzijmenu) daarvoor niet evidence willen geven.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op woord van de dag: poffins ………………….. by Louie – never stop dreaming

  1. Wapiti zegt:

    Ik heb het verhaal over en van Louie ook gelezen, maar naïef als ik ben, geloof ik dan gewoon dat die gast al dat baktalent kan combineren met een blog (nog niet bezocht) en nu een boek. Ik moet dus nog wakker worden😉

    • janien zegt:

      ‘k Lig er niet wakker van he. Was maar n opwerping. Vele jongeren zijn creatief en ondernemend. En in digitale tijden kunnen ze door het groot bereik gemakkelijker ‘aan de bak’ komen. Zo draait de (hyper)kapitalistische wereld toch – gezien worden – waarin de traditionele media (en de overgebleven uitgevers) wat massaal volk ‘trekt’ oppikken om een graan(tje) te kunnen meepikken. Leven en overleven.

      Maar wat zit ik hier toch ernstig te doen! Je hebt gelijk: die jongeman doét het gewoon. Vanwaar mijn ‘twijfel’? Ik had het eigenlijk niet over het bijhouden van een blog (en er is nog de obligate FB en Twitter). Wat me opgevallen was: vorm en inhoud, design, zo opvallend ‘clean’ en netjes opgepoetst en afgewerkt, zo perfect van taal, de recepten met uitgekiend speelse namen alluderend op zijn leefwereld, en dan de foto’s: very very professional! Louie heeft niet alleen baktalent dus. BTW, was ik toch zijn Coconut Explosion Cake vergeten te noemen! Met limoencrème en een witte wolk van kokos of slagroom. Njam? Ik moet hem nog uitproberen.

  2. Pingback: Baked Louie’s giveaway – nieuwste bakboek for free + lang bewaard geheim | The Sausage Machine

Geef een reactie

