groot onderwijsprobleem: jongens en meisjes (onbewust) verschillend behandeld

Ochtendnieuws Radio 1 (be) – ik hoorde VUB-onderzoekster Els Consuegra van het Procrustes-project het gevoelige genderthema schetsen.

Leraars straffen jongens sneller …

Jongens en meisjes babbelen even veel in de klas, maar de jongens worden sneller gestraft. Klinkt misschien bizar, met het is wel degelijk één van de conclusies van een grootschalig onderzoek van drie Belgische universiteiten.

Jongens krijgen ook minder punten dan meisjes. Hoe kunnen we die discriminatie op school verhelpen? Omdat het om een onbewust proces bij de leraar gaat, is er weinig anders aan te doen dan dat die leraar meer reflecteert op zijn/haar eigen handelen in de klas. Aldus educatiewetenschapper Els Consuegra van VUB op Radio 1.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s