Leo Vroman (1915 – 2014)

Leo Vroman is overleden, de grote Nederlandse dichter die me een van zijn nieuwe gedichten stuurde voor nieuwjaar – en dat ik voor de opening in januari 2011 op dit blogje mocht publiceren. Sinds vele jaren ben ik fan van zijn poëzie, zowel van de parlandogedichten als van de ‘experimentele’.

Een tijdje geleden nog ben ik Leo Vroman tegengekomen op de exquise daggedichtenblog Laurens Jz. Coster. Raymond Noë – ik ben fan – koos twee gedichten uit zijn laatste bundel Die vleugels (Querido, 2013): Die handen, een gedicht gedateerd 27 november 2011, en Klein briefje van 14 januari 2012.

Zegt de uitgever over Die vleugels:

vromanvleugels14 ‘Met de vlerken van een vlinder kom ik al ver genoeg,’ schrijft Leo Vroman. En hoe ver is hij gekomen: op zijn 98e bijna dagelijks dichtend. Zoals we van hem gewend zijn is ook deze bundel weer een soort dagboek van gedichten, over de liefde, de naderende dood, een verleden vol verhalen en een hoofd vol humor. Het is een wonder hoe de poëzie, plus de tekeningen die Vroman er ook nog bij maakt, hier zo fier en sprankelend blijft doorgaan.

En onlangs nog, met de Poëzieweek, besprak Marc van Oostendorp – ook van hem ben ik fan – de taal van het gedicht Die handen onder de kop Onvolmaakte gedichten zijn intiemer :

De dichter maakt naar eigen zeggen ‘elke drie dagen of nachten’ een gedicht (‘abnormaal veel’), hij heeft geen tijd om dat allemaal bij te vijlen: hij is ver in de negentig en loopt nog zo over van levens- en schrijflust dat de sonnetten overschuimen.

Mijn in memoriam wil ik afsluiten met het openingsgedicht van deze blog: Varen van Leo Vroman – in zijn originele vorm, zoals de dichter het me mailde op 2 januari 2011 om 17.11 uur. Hij had het de dag voordien, op nieuwjaarsdag 2011 dus, geschreven. Hij voegde eraan toe dat het op alles slaat:

leoVromanVaren01012011
R.I.P. Leo Vroman.

Gerelateerd in The Sausage Machine:

Een update:

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Leo Vroman (1915 – 2014)

  1. kunstrijk zegt:

    Mooi en Marc van Oostendorp vergeef ik je.

Geef een reactie

