Interesting read: The Brain’s Crowdsourcing Software

Een simpele gedachte op een doordeweekse woensdag. Onderweg naar huis van de slager alwaar o.a. rundsstoofvlees ‘om zelf te bereiden’, en de supermarkt alwaar in het winkelmandje dessertenzoets voor straks na de zwemles van D., en ja ook groen van Flandria-sla en conference, sinds kort E.’s lievelingspeer, en paprika’s geel, rood en groen, van courgette ook en meer, bedacht ik in de auto in de trage bedrempelde straat hoezeer ik ook nu nog in mijn denken en doen geprogrammeerd ben door wat mijn lieve ouders me voorgeleefd en voorgehouden hebben. Dat heeft zich in mijn denkpatronen, in de computer van mijn hoofd ‘verankerd’. Als stemmen die me zeggen: rij voorzichtig, denk aan je naaste, doe dit zo, laat dat, koop en kook zus en zo, begin bij de kraag als je een hemd strijkt, kijk omhoog, die sterrenpracht, de Grote Beer en de Kleine, … Ik dacht aan de vergelijking brains – machine / computer, en ook omgekeerd, hoe software een machine / computer / robot doet denken en doen. Zie ik thuisgekomen toch wel niet dit bericht oplichten op het computerscherm; “Interesting read: The Brain’s Crowdsourcing Software”. Echt. Dit moest ik toch wel even rebloggen.

From experience to meaning...

It’s a tab in my browser for way too long, so high time I share it here, this piece from Alison Gopnik for the Wall Street Journal:

Essentially, the researchers found the brain was using the same general sort of technique that Google uses for its search algorithm. You might think that the best way to rank search results would be to pick out a few features of each Web page like “relevance” or “trustworthiness'”—in the same way as the neurons picked out whether an edge slanted right or left. Instead, Google does much better by combining all the many, messy, idiosyncratic linking decisions of individual users.

With neurons that detect just a few features, you can capture those features and combinations of features, but not much more. To capture more complex patterns, the brain does better by amalgamating and integrating information from many different neurons with very different…

View original post 5 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Interesting read: The Brain’s Crowdsourcing Software

  1. Heel herkenbaar en soms moet je zelfs die software even ‘hacken’ om een verder te kunnen (een nieuw level te halen).

Geef een reactie

