R.I.P. Doris Lessing – Literature is parallel education

R.I.P DORIS LESSING (1919 – 2013) – Literature is parallel education.

Van de generatie van mijn ouders is deze grote dame van de wereldliteratuur. In 2007 stond ze met haar Nobelprijs in de spotlights van een blogoefening voor mijn leerlingen toen. Het is die kleine oefening die ik vandaag van The Sausage Machine Archive, de oude edublog, herblog.

(Het nieuws van haar overlijden heb ik van DeContrabas die het van The Guardian heeft.)

The Sausage Machine

Congratulations to Doris Lessing!   

  dorislessing-fotovrt.jpg    

Doris Lessing Foto: vrtnieuws

“I’ve won it. I’m very pleased and now we’re going to have a lot of speeches and flowers and it will be very nice.”  (She told BBC Radio 4)

Nobelprijswinnaar 2007, schrijfster, feministe, een vrouw met het hart op de tong …  Lessing:

“Ik heb een gespleten persoonlijkheid. Ik ben de zelfstandige schrijfster én de vrouw die op haar negentiende zwanger raakte en dat heerlijk vond. Ik was vroeger een zeer neurotisch meisje, dat vroeg volwassen wilde zijn. Toen ik zestien was, verliet ik Johannesburg en wist ik niet hoe mijn toekomst eruit zou zien. Ik verbleef toen bij vrienden van mijn vader. Van een van hen kreeg ik een briefje, waarop stond: ‘Onthoud goed, als je jong bent, denk je vaak: je weet niet wat je moet doen en je hebt geen hoop. Neem…

View original post 239 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op R.I.P. Doris Lessing – Literature is parallel education

  1. Blauwkruikje zegt:

    Grand Lady, vertelster ‘pur sang’, no-nonsense vrouw, geëngageerd tot de laatste minuut, feministe tegen wil en dank en vooral erg wijs.

  2. Veel informatie over Doris Lessing ook in het artikel op Actuele berichten van de NDN-website
    http://users.telenet.be/ndn//actua.html#DORISLESSINGOVERLEDEN

Geef een reactie

