Research: Social networks make us smarter

Direct in het oog gesprongen:
* – “why some cultures thrive and others disappear may lie in our social networks and our ability to imitate, rather than our individual smarts”. En * – “when people can observe and learn from a wider range of teachers, groups can better maintain technical skills and even increase the group’s average skill level over successive generations”.
Learning by OBSERVATION and IMITATION: dagelijks verwonder ik er me over hoe ongelooflijk krachtig en snel kleine kinderen (in mijn omgeving: tussen 3 en 8 jaar) ‘wijs’ worden, leren ‘leven’, andersgezegd participeren door en in ‘cultuur’ in de breedste betekenis van het woord. Hoe meer mentoren, noem het goede ‘meesters’, hoe meer voorbeelden die (kunnen) trekken. Binnen uitdijende cirkels van ‘veiligheid’, in de warmste en open betekenis van het woord, met respect voor heel veel ‘groei’ in vele aspecten en richtingen, denk ik erbij. … kspreek in abstracties: who cares, mijn blog is mijn (open) personal digital notitieblok, streaming consciousness. Mentaal bewaarmiddel. – ‘Mentaal’: gisteren deed ik mee aan een studie voor een “mentaal woordenboek”, een internationaal woordassociatieproject van KU Leuven (Smallworldofwords.com) – dat woord zat nog in mijn hoofd). Voor wie dit zou lezen: doet u ook mee? Deelname kost slechts enkele minuutjes.

From experience to meaning...

No, it’s not about Facebook, we have been having social networks long before we could give an online thumbs up, still being connected can help to get smarter. The secret to why some cultures thrive and others disappear may lie in our social networks and our ability to imitate, rather than our individual smarts, according to a new University of British Columbia study.

From the press release:

The study, published today by the Proceedings of the Royal Academy: Biological Sciences, shows that when people can observe and learn from a wider range of teachers, groups can better maintain technical skills and even increase the group’s average skill level over successive generations.

The findings show that a larger population size and social connectedness are crucial for the development of more sophisticated technologies and cultural knowledge, says lead author Michael Muthukrishna, a PhD student in UBC’s Dept. of Psychology.

“This is…

View original post 377 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s