formidabels from Brussels

Paul Van Haver is met zijn eclecticisme, in de persona Stromae, zijn beats en teksten, waarlijk een maestro van en voor deze tijd, zegt de NYT.

a gravel-voiced, mixed-race performer whose melancholic French-language dance pop has channeled, to popular acclaim, the gray that currently hangs over Europe.

Grijze wolken over Europa, mens en wereld in crisis. Ziet hij vanuit hoofdstad Brussel alles zwart in? Neen, hij wil niet in ‘crisis’ handelen, hij is gewoon realistisch. Stromae:

it’s not about saying that everything’s going badly, because that’s not what I say in my songs. But it’s not about saying everything’s fine, either. It’s life.

[…]

“Stromae is an antenna,” the French paper Le Monde suggested in August. “He pulls in signals — the crisis, AIDS, the environment, misogyny, Twitter, false richness — from his Brussels control tower.” His music draws on percussive 1990s electronica, rap and hip-hop, Congolese rumba, salsa and the chanson française genre. The name Stromae is itself a rearranging of “maestro” in verlan, the French slang.

(NYT, 14 oktober 2013.)

Ook het lezen waard – parallellopend met het NYT-artikel maar met de focus meer op de Belgische accenten in de lyrics: Stromae: melting-pot belge in het Franse Le Monde. Nu, of Flemish Belgium en French Belgium, of Brussel, vanuit New York bekeken (en beluisterd) gaat het over Europa toch, the Continent.

Een updatetje toe. Stromae hangt overal in de lucht: De Standaard kan niet achterblijven.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s