mediatisering van de literatuur | de polemiek Peeters – Van Gerrewey

Re: Een opstapeling van onbeschofte meningen? Slecht boek! door Marc van Oostendorp

Dat treft! Marnix Peeters: zat hij toch net gisteravond niet in de circustent van Marcel Vanthilt in Geraardsbergen! (Zie Eén.)

Helemaal akkoord, Marc van Oostendorp! U maakt in een snelschets attent op beoordelingscriteria uit vervlogen tijden, gehanteerd door een schrijver van onze  tijd.  Een stukje 19e-eeuwse geschiedenis van de literaire kritiek legt u uit a.h.v. een ‘pakkend’ actueel voorbeeld: heel handig ook (een sappige kluif) voor literatuuronderwijs in de bovenbouw (3e graad) van het middelbaar. (Ach, daar ga ik weer, #sorry ’t is de tijd van ’t jaar #terugnaarschool.) Deze keer verklaart u niet Chomsky maar literaire kritiek voor Twitteraars, meer moet dat niet zijn toch, professor! Hartelijk dank.

Wat Christophe Van Gerrewey in DM betreft – uit dezelfde stal als Marnix Peeters – je zou denken dat het om een vermomming gaat, om satirisch recenseren, een old school boekbespreking. Ook de zgn. aanzet van de polemiek met Marnix Peeters is mediatiek melken van een oud thema: de podiaschuwe vs. de podiaspringende schrijver.* (Nog) altijd prijs (?). Nu, hun gezichten en namen gaan her en der rond. As usual. Maar hoe groot hun bereik is? De literatuur roert haar staart. Is het niet hard werken om zichtbaarheid?

Wie/wat we zeker niet uit het oog mogen verliezen: de uitgever van Natte dozen, en met hem de nieuwsmedia. Zie ook: trailer naar hoofdstuk 1 gratis op Acht-tv. Het promoten van nieuwe boeken wordt almaar ‘dwazer’, en Natte dozen is daar een geweldig mooi voorbeeld van – na het Apple- en Google-gedoe om de romantitel en de downloadbare alternatieve ‘brave’ cover speciaal ten behoeve van de Hollandse (!) papierenboekentreinlezer – die daar notabene zelf om gevraagd heeft – de polemiek, wij-schrijvers-gezellig-onder-elkaar. Je kunt het zo plezant niet bedenken. (In mijn lade ligt ook ergens nog de pikante nylon fietszadelbeschermer van @mamatandoori, ik pik er zomaar eentje uit, uit de berg literaire parafernalia.) U weet wel waar ik het over heb. Zot zijn doet niet zeer. Alles is marketing. Wat moet een mens nog om de overspoelde consument toch nog te kunnen bereiken!? En medereizigers op de trein niet te choqueren. Ha. Respect. In naam van de literatuur. 🙂

*Voetnoot. Had DS voor de zomervakantie al niet iets met het typeren van schrijvers? Iets waarover Marc Reugebrink zich ook nogal serieus druk maakte – ook op gedateerde gronden. #sorry, Literair Vlaanderen.

Opmerking. Toegegeven, ook mijn titel mediatisering van de literatuur is gedateerd. Aan dit dada uit mijn middelbareschooltijd kon ik vandaag gewoon niet voorbij.

Update 1 september. Nog zo’n mooi recent voorbeeld! De jacht Het nieuwe literaire seizoen is open Hoe je een literaire trilogie (Pefko + Daan Heerma van Voss + Jamal Ouairachi) met (democratisch verworven) vrouwelijke naakten aan de man (!) brengt: zie Vrouwen gezocht? Ja, het staat er. Op DeContrabas. En nu ook hier ter plekke – zonder… commentaar.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op mediatisering van de literatuur | de polemiek Peeters – Van Gerrewey

  1. Interessante gedachte: dat het allemaal maar een marketingtruc is van De Bezige Bij om TWEE schrijvers tegelijkertijd duidelijk ‘in de markt te zetten’. Als het niet waar is, zal het binnenkort wel een keer waargemaakt wordne.

  2. Pingback: rechtstreeks vanop de IJzertoren in Diksmuide: de nieuwe Thomas Blondeau | The Sausage Machine

  3. Pingback: frederikds

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s