all this (digital) learning

Over de toekomst van het hoger onderwijs

George Siemens on Art, Technology, Networks, and the Future of Higher Education, July 2013:

In augustus (!) 2007 blogde ik voor het eerst over George Siemens. Of het toen ook zo warm was (53°C ! rond een uur of twee), nee.

Over de heel nabije toekomst van het hoger onderwijs heel dichtbij …

De Limburgse hogescholen willen in het nieuwe academiejaar de toekomstige leraren algemene kennis bijbrengen door ze te verplichten zich te verdiepen in de actualiteit. Er komt ook een extra vak ‘parate kennis’. Nu. Beter laat dan nooit?! Ruim laat, erg laat om een attitude van wakkere en kritische burger aan te kweken. Maar wie ben ik.

Een van de didactische vondsten om er wat aan te doen, is een eindwerk over een actueel thema in elkaar steken. Zo moeilijk kan dat in digitale tijden niet zijn, toch. Maar of die gerichtheid en betrokkenheid op wereld en maatschappij zomaar a.h.w. uit het niets (levens)lang ‘nawerkt’ in hun latere leraarschap?! Bij sommige studenten die de actualiteit al veel langer volgden wél – van in de basisschool of hun middelbareschooltijd, en/of van thuis uit –  durf  ik te geloven. Maar voor jongeren die plots tot interesse voor de actualiteit verplicht worden tijdens hun bachelorjaren? Chapeau voor de hogescholen die zo’n attitude op zo’n korte tijd aangekweekt krijgen! Anderzijds, onderwijs kan met kleine aanpassingen of lessen een grote kracht uitoefenen. Ik denk dan even aan het eindwerk van Stefan Gielen aan de UAntwerpen (Politieke Communicatie), zijn masterscriptie over Media literacy als modererende variabele voor framing: de kracht van modern onderwijs, 2011-2012. Ik wil dus zeker niet wanhopen.

Update: zelfbijsturing. Uit informele bron verneem ik dat in Limburgse hogescholen veel bso’ers aan de lerarenopleiding beginnen. Ik reageerde vanuit mijn oude denkpatroon van hoofdvak Nederlands in aso/tso waarin algemene ‘kennis van de wereld’ en van de actualiteit in het bijzonder, en ja mediageletterdheid, in alle taalvaardigheden, en in de vakcomponenten taalbeschouwing en literatuur substantieel waren. Studenten die vanuit een veel minder taal-en-tekst’trainende’ onderwijsvorm in het hoger onderwijs stappen, zouden dus wel eens een groter risico op lacunes kunnen hebben in die (algemene) kennis en vaardigheden die van oudsher de start in het hoger vergemakkelijken. Moeten we dus de jongeren met de vinger wijzen voor ‘gebrek aan (parate) kennis’? Of is het het onderwijssysteem zelf dat achterloopt op nieuwe ontwikkelingen en verschuivingen in de populatie van de lerarenopleidingen? In Limburg willen ze daar dus iets aan doen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s