Geronimo Stilton en Paul van Loon – stukje conversatie #omablogt

Dit gesprekje met mijn kleinzoon wilde ik nog vastleggen voor de eeuwigheid. N.a.v. de Prijs van de Nederlandse Kinderjury 2013 voor Geronimo Stilton en Manon Sikkel schoot ze me weer te binnen, de conversatie met mijn oudste kleinzoon O. (8), vorige vrijdag na schooltijd onderweg naar huis. Plots kan O. alles lezen. Hij leest de kranten thuis al vlot: ook woorden die ik ‘moeilijk’ noem, als illustraties. En het is niet dat hij niet begrijpt wat hij leest. Heb me altijd al over de rijkdom van zijn woordenschat verwonderd. Op school volgen ze ook dagelijks het kinderjournaal. En dat is een geweldig leerrijke, geestverruimende zaak, vind ik: het volgen van de actualiteit verrijkt zijn ‘kennis van de wereld’ op alle vlakken. Maar nu dat stukje conversatie met mijn kleinzoon, deze blog is toch gewoon een dagboek. Af en toe licht ik de sluier van de familieprivacy voorzichtig even op.

– Hoe komt het toch dat je nu zo goed kunt lezen, O.?

– Omdat ik veel spannende boeken lees, oma.

– Welke spannende boeken bedoel je?

– Geronimo Stilton en Paul van Loon.

– Van Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon heb ik onlangs een film gekocht, O. Speciaal voor jou en D.

– O nee, die is akelig eng! Die wil ik niet zien!

– (Beetje geschrokken) … Hoeft ook niet!! Echt niet, hoor. We kijken die dus niet.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Geronimo Stilton en Paul van Loon – stukje conversatie #omablogt

  1. Herkenbaar, mijn kleinzoon wilde, toen de film net uit was, eerst wel met me mee, bij nader inzien toch niet. Nadat de film op dvd uitkwam, heeft hij hem eerst met zijn mama gezien en daarna zei hij: “De film is wel een beetje eng, maar je mag hem wel bij mij komen kijken, hoor, oma.”
    Kleine jongens, stoere kereltjes in de dop.

Geef een reactie

