nieuw Groen Boekje in 2015 maar de Nederlandse spelling verandert niet – ojee die samenstellingen

De Nederlandse Taalunie schrijft een aanbesteding* uit – ik zie ze nog niet online gepubliceerd – voor de nieuwe editie van de Woordenlijst Nederlandse Taal met de officiële spelling. De laatste uitgave van het Groene Boekje is die van 2005, gratis online op Woordenlijst.org. Ik klap uit de biecht als ik zeg dat ik ze (haast) dagelijks raadpleeg – ben ik een spellingfreak, neen toch, help – gewoon een ingebakken gewoonte.

De spelling verandert niet! Er moeten wel nieuwe woorden in – ojee die samenstellingen met of zonder liggende streepjes of aaneengeschreven – geen wonder dat vele taalgebruikers samenstellingen vaneen schrijven zoals in het Engels wordt gespeld. Geen wonder dat de makers van het Groot Dictee hun tekst graag met samenstellingen opfleuren: kopbrekens en groter risico op fouten gegarandeerd.

Ongetwijfeld hebben de volgende nieuwe woorden vandaag uw/je netvlies al zo dikwijls geraakt dat ze zich al in uw/je geheugen ‘gevestigd’ hebben: euro-islam, fair trade, flatscreentelevisie, mindmapping, op-en-afrelatie, tobintaks, veggiedag, wij-zij-denken.

*Wordt bij de Taalunie alles nieuw nu Geert Joris als algemeen secretaris is aangetreden?! … Eerst werd de Inktaap al aanbesteed, nu komt het Groene Boekje. Wordt daar een en ander bijgesteld, begin ik me af te vragen? Of wil de Vlaamse manager zonder dralen zijn stempel van hervormer of vernieuwer drukken: van het merk Taalunie een echte held maken? Echt?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op nieuw Groen Boekje in 2015 maar de Nederlandse spelling verandert niet – ojee die samenstellingen

  1. De aanbesteding zat er al een tijdje aan te komen, als ik het goed zie. Ik ben overigens benieuwd hoeveel interesse ervoor zal zijn. Mij lijkt het niet zo interessant voor een uitgever om nog een woordenlijst uit te geven, vooral omdat deze waarschijnlijk toch ook gratis online zal komen. Aan de andere kant is het natuurlijk de ‘officiële’ woordenlijst en misschien willen mensen hem toch nog 1x echt in huis hebben.

Geef een reactie

