#musical very Facebook

every day | there’s no end | what to do | Facebook Facebook | gotta check my Facebook Facebook – The Musical! Via @HuffPostComedy. BTW, those reports about Facebook losing a ton of users are bogus.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op #musical very Facebook

  1. Raf Feys zegt:

    1. Overal ter wereld werkt men met een indeling in algemeen vormende studierichtingen (aso, vwo, gymnasium …) en anderzijds meer specifieke (technisch-, kunst- of beroepsgerichte). Nergens wekt men met een indeling in belangstellingsdomeinscholen. In domeinscholen zouden de leerlingen in principe samen zitten vanuit hun specifieke belangstelling en latere beroepsperspectieven. Dit staat haaks op de notie ‘algemeen vormende richting’. Vlaanderen speelt dus cavalier seul.

    Hebben leerlingen kantoor (bso) dezelfde (brede) belangstelling en beroepsperspectieven als de leerlingen die kiezen voor economie-wiskunde?

    Wat gebeurt er b.v. met de sterke en algemeen vormende richting wiskunde-wetenschappen die straks binnen het domein techniek-wetenschappen zou belanden? We zouden een aantal uren voor de taal- en cultuurvakken en wellicht ook een paar uren wiskunde moeten vervangen door een pakket techniek. Dit betekent een totaal andere richting, een veel minder algemeen vormende en een zekere nivellering. D.w.z. veel minder brede toekomstperspectieven in het universitair onderwijs. Momenteel kiezen leerlingen met zo’n diploma aan de univ. niet enkel voor positief wetenschappelijke richtingen, maar ook voor economie, taalvakken, psychologie …Die ‘sterke’ leerlingen en hun ouders zullen niet kiezen voor techniek-wetenschappen, maar noodgedwongen voor een sterke richting, Latijn-wiskunde. Zo duwt men de sterkere leerlingen nog veel meer in de richting van Latijn. Afbraak van een richting als wiskunde-wetenschappen leidt straks tot nog minder ingenieurs, licentiaten wiskunde, fysica…

    Zijn leerlingen die kiezen voor Latijn-wiskunde, leerlingen met een uitgesproken belangstelling voor talen die van plan zijn om aan de univ bij voorkeur een taalrichting te volgen? Geenszins, het is een algemeen vormende richting.

    2. Het tso/bso en hun leerlingen zullen eens te meer – net zoals bij de invoering van het vso en van de vso-gerichte 3×2-jaren structuur- de dupe zijn van de hervorming. Ze zullen vooreerst al in de eerste graad minder leerlingen rekruteren ( en dus ook centen voor machines). De sterke aso-leerlingen die kiezen voor een algemeen vormende richting zullen in de 2de/3de graad niet in de meer specifieke domeinschool ‘techniek-wetenschappen belanden.Leerlingen uit het huidige tso/bso zouden in de eerste graad uren remediëring krijgen voor de taalvakken en wiskunde. Meer theoretisch onderwijs is voor hen demotiverend. Meer leerlingen zullen afhaken.

    3. Het afschaffen van attesten zal leiden tot meer overzitten (cf. eerste graad in Franstalig-België.) We hebben nu bijna 90 % leerlingen met een einddiploma dankzij ons performant systeem. Amper 10 % (= recent cijfer van Nicaise en Eurostat) zonder einddiploma waarvan de helft leerlingen uit het buso. Dat is minder dan in de andere Europese landen.. Dat zal/zou straks veel meer zijn.

    4. Het basisonderwijs en de lerarenopleidingen werden niet geraadpleegd bij het opstellen van het plan. De gevolgen zijn nochtans ingrijpend.

    We hebben nu al te weinig leertijd (uren) voor wiskunde en talen. Straks moeten we nog een paar uur vervangen door techniek. Ook de ouders zullen dit niet waarderen. Regenten zijn enkel bevoegd voor 1 of 2 vakken. We hebben geen regenten die straks voor de lagere school opgeleid zijn voor de uiteenlopende invalshoeken van muzische vorming. Een regent biologie is meestal ook niet opgeleid/bevoegd voor techniek, fysica… Een regent technologie is niet opgeleid voor biologie/fysica. In de eindtermen wereldoriëntatie heeft men ten onrechte het vak natuurkennis geschrapt en nu zegt men dat de leerlingen lager onderwijs te zwak zijn voor natuurkennis.

    5 De hervorming zal/zou veel gevolgen hebben voor de lerarenopleiding lager onderwijs.

    *Heeft het nog zin dat leerlingen per 1 september voor de opleiding leraar lager onderwijs kiezen als er straks zoveel minder onderwijzers zouden nodig zijn? Wat als het aantal kandidaten de komende jaren drastisch verminderd?

    *Als de ‘sterkere’ studenten vernemen dat ze straks minder kans hebben om in het lager onderwijs les te geven, dan zullen vooral die leerlingen vlugger afhaken en regentaat volgen. Ook Het niet langer meer volwaardig kunnen lesgeven in de derde graad zal vooral die sterkere studenten doen afhaken.

    *We krijgen dus minder sterke leerkrachten in het lager onderwijs.

    Enz. Zie onze analyses op http://www.onderwijskrant.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s