mobocratie in twee oranje voorbeelden: het Droomboek en de Boekenboot #Kroningsdag

dromenboekoranje13

Mobocratie: dat is, als ik het goed begrijp, de paradox dat gewone stervelingen in een modern democratische en rationalistische samenleving massaal een traditionalistische monarchie gedogen.

De cursieven in mijn poging tot woordverklaring citeren etnoloog Peter Jan Margry uit zijn korte essay t.g.v. de troonswissel Beatrix – Willem-Alexander, dat als opiniestuk op Historiek.net verscheen. Hij ziet in het Droomboek waaraan alle Nederlanders tot en met 3 mei 2013 kunnen meeschrijven een symbool van mobocratie.

Ik wil daar nog een ‘boekenvoorbeeld’ aan toevoegen: de Boekenboot op het IJ met Ted van Lieshout en collega-schrijvers aan boord. Het is de bedoeling dat de schrijvers het kersverse koninklijke paar vandaag tijdens de koningsvaart vanaf hun klipper toezwaaien. Meekleurend met de wereld laat ik de schrijver-in-feeststemming😉 aan het woord:

Ik vind het erg leuk dat ik ervoor gevraagd ben en realiseer me goed dat andere schrijvers hebben bedankt voor de eer om een halve dag op een boot te gaan zitten. Die hebben gelijk. Die gaan liever op de eerste rang zitten bij de tv in hun eigen huiskamer. Het kan best saai zijn, urenlang op die boot, en tóch ervaar ik het als een avontuur. Ik ben nu al een beetje zenuwachtig. Want thrillerschrijver Loes den Hollander gaat mee en die heeft gezegd dat ze schrijvers op een boot wel iets vindt voor een plot voor een nieuw boek. Dan moet er natuurlijk een schrijver worden omgebracht, en ik kreeg de stellige indruk dat ze mij op het oog heeft.

       Ted van Lieshout op 30 april 2013 om 07.27 uur.

Een fijn koninginne- en kroningsfeest daar in Nederland!

PS (Nieuwsgierig) 🙂 Hey daar, hebben jullie de vlag nu opgestoken?!

Update september 2013: Het nationale dromenboek volgens Morries Leeraert.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

