Aanvullend bij deze reblog | Voor wie het ondertussen nog niet zou weten: Pedro De Bruyckere publiceerde onlangs i.s.m. Casper Hulshof: “Jongens zijn slimmer dan meisjes en andere mythes over leren en onderwijs”.| “‘Jongens zijn slimmer dan meisjes’ gaat de hardnekkige clichés over leren, technologie in de klas, neurologie en onderwijsbeleid te lijf!
Zo sneuvelen in dit boek onder andere leerstijlen, blijken jongens niet beter in wiskunde en blijken baby’s niet slimmer te worden van klassieke muziek.” (Pedro De Bruyckere op zijn blog X, Y of Einstein.)

X, Y of Einstein?

In een nieuw onderzoeksartikel op PlosOne wordt de data van 10 jaar PISA-onderzoek geanalyseerd. Globaal scoren jongens beter op wiskunde en meisjes beter op taal, maar Gijsbert Stoet en David C. Geary stellen een opvallende paradox vast: hoe groter de kloof tussen jongens en meisjes voor wiskunde, hoe kleiner voor lezen en vice versa. 

Volgens de onderzoekers betekent dit dat je verschillende methodes moet gebruiken voor verschillende thema’s of vakken wil je ongelijkheid wegwerken.

Abstract van het onderzoek dat je hier kan lezen:

We analyzed one decade of data collected by the Programme for International Student Assessment (PISA), including the mathematics and reading performance of nearly 1.5 million 15 year olds in 75 countries. Across nations, boys scored higher than girls in mathematics, but lower than girls in reading. The sex difference in reading was three times as large as in mathematics. There was considerable variation in the extent of the…

View original post 225 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s