haasje repje!

IMG_1905

Haasje repje! Wat ben ik laat dit jaar! Ik moet op deze Stille Zaterdag nog aan het paaseieren verven, een familietraditie overgedragen van moeder op dochter die ik maar al te graag in ere houd – het huis mag instorten, eigenhandig gedecoreerde paaseieren zullen er zijn! De klokken komen hier trouwens morgen pas uit Rome aan, lieve kleinkinderen. Als jij het zegt, zou E wijsneuzig vaststellen. Ssst, ook de traditionele chocolade-eieren in donker en wit mét lintje en klingelende suikerbolletjes erin zullen zonder smeltprobleem in de tuin kunnen worden gedropt.

Gisteren nog gebruikte E die zinsnede in de intonatie: als jij het zegt, oma! Verwonderlijk wat een repertoire aan ‘staande uitdrukkingen’ deze jonge man van bijna vier bezit! Eerlijk gezegd: mijn woordenschat vaart heus wel bij die van mijn kleinkinderen die stuk voor stuk alle vier een bijzonder rijke Nederlandse woordenschat tentoonspreiden. Om van hun Engels niet te spreken. Wat zullen we zingen als slaapliedje, Lke? Welk liedje?? Follow you. Heb ik het goed begrepen? I I follow I follow you … repliceert L van tweeënhalf, die pas bij juf Katrijn gestart is met haar schoolcarrière. Van de week kreeg ze haar allereerste evaluatie: geslaagd over de hele lijn. Bedankt, Juf Katrijn! Dat rijmt.

Vorige maandag, na schooltijd in de auto, pochte D van vijf dat hij wel tot 100 000 kon tellen. En in het Frans tot 10: un, deux, trois, quatre (die was hij even kwijt) cinq, six, sept, huit, neuf, dix. Huit: die vond hij de leukste! Kun jij in het Chinees tellen, oma? Jeetje, nee. Wat een teleurstelling. Wat moet ik nog veel leren! En in voetbal ben ik nu ook niet direct een profi. Omdat de vrienden op de vrije Goede Vrijdag geen zin in voetbal hadden, stelde ik O van net acht als troost voor om mee te gaan trainen op het pleintje, gelaarsd weliswaar, ik heb (nog) geen voetbalschoenen. Oma die mee gaat trainen, (ontgoocheld:) véél te gemakkelijk! 

Bij zwaardvechten en pingpongen op de Wii had ik ook al van O en E verloren, en op de sjotterkes (sjotten, dat is Belgisch voor schieten, blijft de taalkundige in O alert) is mijn reactiesnelheid ook niet bepaald xxx maar ik moet gewoon nog meer oefenen, ik heb nog geen jarenlange training in de armen, toegegeven, wel al eens last gehad van een Wii-elleboog van een uurlang onafgebroken heftig skylanderen tegen mijn verlies. Daar valt écht niet tegenop te boksen. Tegen de kleinkinderen fruit slicen in split screen op de iPad, daar ben ik iets beter in: die ananassen en meloenen haarscherp doormidden snijden of tot sappig spijs doen exploderen, dat ligt me wel. Wat schreef O ook alweer op zijn powerpoint, gewijd aan Pokémon – (traag invliegend:) Het is geweld [ik heb het niet kunnen laten van even de spelling te corrigeren: met -d, niet met -t] maar het is wel leuk.

Zo trots op ze, mijn alleviertjes! Om van hun ouders allevier niet te spreken. 4 + 4 = huit! What a happy easter feeling! Definitely wonderful!

Foto uit mijn album: Witte Donderdag 9 april 2009, 14:53:20.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op haasje repje!

  1. Ik had op Goede Vrijdag geen vrij. Jongste dochter wel, maar die moet op Eerste Paasdag weer werken (horeca, paasbrunch serveren). Wij hebben de feestelijkheden gecomprimeerd tot vrijdagavond/zaterdagochtend. De rust is net weergekeerd.

Geef een reactie

