dankzij @crevits @ruudhendrickx

Hoorde ik vanmorgen onze minister Hilde Crevits dankzij niet verkeerd gebruiken? Ik dacht van wel. Wie ben ik dat ik de minister op taalfouten wil wijzen? Nee, zomaar een observatie op een frozen Stille Zaterdag.

Ik parafraseer Hilde Crevits* uit het ochtendnieuws op Radio 1 (be):

Er komt meer geld vrij voor het herstel van de wegen die dankzij de harde winter veel schade hebben geleden.

Klopt dit? Zullen we het Ruud Hendrickx, taaladviseur van de VRT, even vragen? … Of dat nog nodig is? Op VRT-Taalnet lees ik in een stukje van zijn hand – Oud dankzij de sigaretin zijn welbekende stijl:

Toen je de kop boven dit stukje zag, mijn allerbeste achteloze lezer, heb jij waarschijnlijk ook gedacht: “Ik moet meteen weer aan de sigaret als ik oud wil worden, wat die campagne tegen roken ook mag beweren.” Dat heb je namelijk met dankzij: je verwacht daar iets positiefs bij. Dankzij een sms’je werden de moordenaars van Stephanie De Mulder snel opgepakt.

Kan ik toch nog een beetje rekenen op mijn taalgevoel. What a feeling dankzij @ruudhendrickx!

Aanvullend

@crevits twitterend over het onderwerp waarover ik haar op de radio hoorde – geen taalvuiltje aan de lucht – snakkend naar lente:

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

