hondenvoer, grasmaaiers, boormachines, verf, schroeven, hamsterkooien, tuinsproeiers, snoeischaren, romans – maar een dichtbundel?!

Ergens in Vlaanderen, in de dorpsboekhandel – u weet meteen welke keten – was ik ook blijven plakken ter hoogte van de ‘afdeling’ waarboven Poëzie in grote letters. Hopeloos. De immer sympathieke boekhandelaarster was naast me komen staan. Dag mevrouw B., zoekt u iets? Xavier Roelens, de dichtbundel die genomineerd was voor de Herman de Coninckprijs, ik zie hem niet liggen op de tafel en vind hem ook niet op de plank. Nu, online had ik hem al wel dikwijls genoeg zien voorbijflitsen maar binnenlopen in de boekenwinkel is een oude gewoonte en die leer je niet zo snel af.

Nee, die hebben we niet. Spijtig he: u hebt het goed gezien, dat bovenste plankje is het hele aanbod poëzie. Dit is wat overblijft. Spijtig maar zo is het. Enkele maanden geleden konden we nog een paar plankjes meer vullen met dichtbundels, nu blijft nog dit éne plankje over. Poëzie verkoopt niet: zo is het. En met de teruglopende verkoop van de  giftboxes ziet de toekomst van de boekenwinkel er niet goed uit. Dit is mijn inkomen, dit is mijn werk. Ik hou mijn hart vast.

Evolueert de ketenboekhandel tot warenhuis, zoals de online boekenverkoop het assortiment al veel langer verruimd heeft met espressomachines, camera’s, speelgoed en meer. Of staat hij gewoon op verdwijnen, opgeslokt door super- en hypermarkt. Nee toch! Dan hebben we buiten Facebook gerekend. FB kan keten én boek redden: zie mijn volgend blogbericht over social media marketing – uw oude ketenboekhandel in zee met de crowd (u en ik, ja), uw koekjesfabrikant en uw zwalpende KnackWeekend. Boeken, koekjes (en hopelijk ook nog) magazines verkopen 3.0.

Ook de onafhankelijke, betere boekhandel gaat het niet zomaar voor de wind. Steeds luider klinken ook zijn kreten via Facebook. En zie ik daar in de kinderboekenhoek bijvoorbeeld niet ook steeds meer speelgoed in de aanbieding: puzzel- en creadozen, legozaklampen, de betere knuffel. Naast de pollepel die het bestsellende kookboek gratis toelevert. We moeten wel mee met die dingen (de betere boekhandelaarster op gedempte toon, verontschuldigend).

De snoeischaar in de aloude boekhandel. snoeischaar13 Ja, waarom ook niet. Tijden veranderen. Mij stoort het niet, surfende shopper, allesbekijker, alleslezer, snuisteraar, dansende zwerver in boekenland. En gedichten, die koop ik toch online. Of nog liever rechtstreeks van de auteur die ze in eigen beheer uitgeeft en op een zelf georganiseerd literair event prettig presenteert. Zo simpel is ‘t. Meer moet dat niet (meer) zijn. De luide verdediging, bescherming en bewaking van het betere boek laat ik graag over aan de Frank Hellemans‘en en Ted van Lieshout’s van deze wereld. Die zitten middenin het aloude gevestigde literaire circuit. Alabonheur. En nu de koekjes ophalen, van Facebook, als daar geen nieuwe liefde voor het boek inzit.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op hondenvoer, grasmaaiers, boormachines, verf, schroeven, hamsterkooien, tuinsproeiers, snoeischaren, romans – maar een dichtbundel?!

  1. Blauwkruikje zegt:

    Wim Opbrouck is ‘a devil in a spicedcookiebox’. Beseft dat er een flinterdunne grens wordt doorbroken. Ik heb een beetje reserve, Janien. Ben ik nu een elitaire tr… ?

    • janien zegt:

      Nee toch, Frieda! En of ik ‘een beetje reserve’ best begrijp! Ik blog maar wat en speel toch ook wel een beetje met de gedachte dat dit een culturele evolutie is – deze vorm van ‘product placement’.

  2. Blauwkruikje zegt:

    Ja, als je de commerciële zenders en de social media en het internet observeert, kun je niet meer naast die trend kijken. Soms zie je dan door het bos de bomen niet meer. Het is maar dat ik het voor de boekenbusiness en de artsscene eerder discreter had verwacht. Nu, de vondst ‘Hans en Grietje’ en NTg in een koekjesfabriek kan best leuk worden. ’t Zal er wel ingaan als koek … ‘k ben eigenlijk al vreselijk nieuwsgierig ook al is er die innerlijke reserve.

Geef een reactie

