Marc van Oostendorp over Mandelbrot

Waarachtig, weer zo’n triggerende recensie door Marc van Oostendorp! Die nieuwe autobiografie van een vertederend ijdel mannetje intrigeert. Of de geschiedenis van de taalkunde uit mijn prille studentenjaren revisited: een nieuwe horizon ontvouwt zich. Fractaalsgewijs? Ook fractalen hebben me altijd al geïntrigeerd. Onlangs nog kocht ik zo’n (geelgroene) Romeinse bloemkool, uweetwel, een romanesco: ik heb de minaretjes niet gescheiden van de stam maar de bloemkool in zijn geheel gekookt, zo mooi toch, die fractalen van torentjes en torentjes en torentjes en. What a wonderful world! Maar ik dwaal af naar de keuken. Terug naar de taalkunde.

Reblogged from Marc van Oostendorp op Neder-L

Mandelbrot de taalkundige

Door Marc van Oostendorp

fractalMandelbrotDe grote wiskundige Benoit B. Mandelbrot – onder meer de ontdekker van de fractals – had eigenlijk taalkundige willen worden, maar hij werd tegengehouden door Noam Chomsky.

Dat kwam zo. In de jaren vijftig kwam Mandelbrot naar het Massachusetts Institute of Technology (MIT) nadat hij net statistisch werk had gedaan over taal. “Daar kwam ik vervolgens een jonge onderzoeker van Harvard tegen,” vertelt Mandelbrot in zijn nieuwe autobiografie, “die me vertelde over zijn project voor de toekomst van de taalkunde.”
“In 1953 was dat nog een wilde droom, werelden verwijderd van de toen bestaande hoofdstromingen in de taalwetenschap. Samen met veel anderen vroeg ik me af of die nieuwe taalkunde wel ergens onderdak zou kunnen vinden om te overleven en zich te ontwikkelen, en zo ja, waar dan. Chomsky’s extreme en regemaltig opnieuw geformuleerde meningen over algemene politieke kwesties maakten de kans niet groter.”

Mandelbrot had naar eigen zeggen een heerlijke tijd in die eerste dagen. “Roman Jakobson wilde dat ik (…) mijn thuis zou vinden in de taalkunde. Maar hoe beter ik keek, hoe  

Verder lezen op Neder-L.


Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

