Xavier Roelens voor #hdc2013!

Op dit eigenste moment weet Joos het al: of de Herman de Coninckprijs een winnares of winnaar heeft. Ik heb voor Xavier Roelens gestemd:

xavierroelens13

voor de publieksprijs van de Herman de Coninckprijs 2013. Op Boek.be. Maar of ja! je zit op de trein en hij bezit de zin van de dingen op de cadeauposter voor Gedichtendag zal staan, betwijfel ik wel een beetje. Zou Annemarie Estor geen grotere kans maken? Of Delphine Lecompte?

Als Xavier Roelens de publieksprijs al niet zou winnen, dan hoop ik vast dat de jury van de Herman de Coninckprijs 2013 voor zijn stormen, olielekken, motetten heeft gekozen. Het is de enige bundel uit de reeks van vijf die ik zou kopen. Die titel alleen al, die cover, het tedum-sonnet, die ecowoordenschat, die ongeremde speelsheid in alles, die topics van de tijd in de mengkroes van de poëzie, dat verstoppertje in het poëtisch-militante spel (schrijven is ook schieten), die typografie, flarden West-Vlaams, de ritmeringen, … die taalkolkingen die aanzuigen, en waarin ik me kan laten verzwelgen. Opnieuw en opnieuw. Altijd weer nieuw om lezen, zo vol en rijk, zo overdadig neverending aan betekenissen moet die bundel zijn. Ja!

Niet te missen updates op Blauwkruikje:

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

