waar is men mee bezig als men thuis aan de koffietafel meer over filmsterren spreekt dan over politiek! (de onderwijsminister de ouders verwijtend)

Jawadde. Joh. Ik stond perplex. U niet? Sommigen blijkbaar ook niet. Ik dus, de haren even ten berge, zo rond een uur of twee. Of drie. Meteen mee met Radio 1 (.be): ik kon mijn oren niet geloven. Dat betuttelende taaltje van mijnheer de onderwijsminister, die verwijtende toonaard. Gericht tot De Maatschappij, en De Ouders, van oudsher de kern, het hart van die Maatschappij.

Waar is men – dat onpersoonlijke voornaamwoord alleen al – waar is men mee bezig aan de koffietafel – was bedoeld: bij de kinderen en jongeren thuis – als men meer over filmsterren spreekt – wat de media schaft, mijnheer de minister, Hoera Cultuur toch, niet goed genoeg? – dan over politiek – klopt dat wel, mijnheer de minister? Ik geloof er niks van.

Jaar na jaar had ik leerlingen in het middelbaar, het secundair, jongvolwassenen die de brede actualiteit, de politiek incluis, volgden en bekritiseerden, de Vlaamse, de Belgische, de Europese, de wereldpolitiek. En die de kennis die ze via media (en sommigen ook van gesprekken thuis) opdeden, meenamen in hun lessen geschiedenis, economie, Nederlands, vreemde talen, godsdienst, … om slechts enkele vakken te noemen die de actualiteit in hun programma’s en didactieken daadwerkelijk mee verwerken. En dat gaat natuurlijk niet alleen over politieke thema’s, ook over sociologie, milieu, oorlog en vrede, armoede, muziek, filosofie, media, technologie, economie, psychologie, religie, kunst en cultuur, gezondheid, boeken en literatuur, … over actua, ingepast in het vak, in hedendaagse didactiek opgenomen, gewogen, bestudeerd, bediscussieerd, getoetst in schoolopdrachten.

Sjongejonge, wat een doemdenkerigheid, wat een scheefgetrokken beeld hoorde ik onze minister van de algemene kennis van jongeren ophangen. Hoe taai is dat cliché van het gebrek aan parate kennis toch! Cliché? Maar nee: Pascal Smet reageerde gewoon op nieuw wetenschappelijk onderzoek dat het gebrek aan algemene kennis bij toekomstige leraren met harde cijfers had bewezen. Oeioei, schudde de minister het hoofd met de modieuze geleerdmakende bril. Het zijn slechte tijden, het komt door de veramerikanisering. Tijdje geleden kwam het allemaal door de ver-vtm’ing. Die oppervlakkigheid alom, die vervlakking, die … … … De oorzaken? De media kent ze, weet alles van de grote kennisverloedering in de Kennis- en Informatiemaatschappij.

Onderwijs faalt. Alweer. De (toekomstige) leraar faalt. Alweer. Zet die ploat af, wil ik spontaan uitroepen. Wat voor zinnigs zou ik over dit snerpende onderwijsnieuws te vertellen hebben, toe te voegen hebben aan wat slimme mensen als Mieke Van Hecke, Tom Naegels, Jan Hautekiet en Pedro De Bruyckere wel allemaal op de radio verkondigden, onderwijsminister Pascal Smet op kop.

Zou ik niet beter zwijgen! Waarover ik niet blog, gaat dat niet ten gunste van mijn online identiteit! En toch, het moest me van het oude lerarenhart.

Eigenlijk had ik het slechte onderwijsnieuws vanmorgen eerst van Knack vernomen, getuige het onvoltooide ‘concept’ dat ik onder deze post wil plakken. Nadien hoorde ik de commentaar van minister Smet. Dat deed voor mij de deur dicht. En ja, nog zoiets, schiet me te binnen: dat eeuwige gehamer op de kennis van de spellingregels, beste kinderen en jongeren en toekomstige leraren, wil ik eraan toevoegen, nog zoiets. Gelukkig weten de jeugd tegenwoordig en vele leraren wel wat beters. Als dat geen grote troost is.

Update 1: Welke kennis voor onze jongeren? door Pedro De Bruyckere.

Update 2: Nieuwsapps zijn populair, vooral onder jongeren. Is dit goed nieuws voor kranten? Gastblog van Linda Duits op xyofeinstein.

Update 3:

https://twitter.com/Pietel/status/294365808644198400

Update 4: Concept-contextonderwijs aansluitend op de didactische theorie van Vygotsky.

Update 5: Ze gaapte haar kaak haast uit de kom

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op waar is men mee bezig als men thuis aan de koffietafel meer over filmsterren spreekt dan over politiek! (de onderwijsminister de ouders verwijtend)

  1. Pingback: de slimme leraar bestaat niet | The Sausage Machine

  2. Pingback: van hoopvol naar muurvast naar afgesprongen #onderwijshervorming #vlareg | The Sausage Machine

Geef een reactie

