Reactie The Sausage Machine

Een geweldig mooie aanloop op de ‘dikke’ Terrin, Post Mortem, de eerste nominatie voor De Inktaap 2014.

Met De Inktaap 2013 in mind, in volle debatstrijd op mijn oude school: wat de weergave van zintuiglijke waarnemingen betreft, mijn leesgroepje was vol bewondering voor Pefko. Hoe doet hij het toch: zo moeiteloos vloeiend (Chiara) beschrijven, zonder zich in gezochte woorden te verliezen, dat je zomaar meegezogen wordt in het o zo herkenbare decor van onze tijd.

Het voorseizoen is nochtans een simpel (Beau) verhaal dat je in enkele seconden kunt samenvatten. Waarom moet het in 400 pagina’s, vragen sommige critici zich af, zoals Terrin zich over zijn roman Blanco afvraagt (waarom 300 pagina’s) onder het mom van respect voor zijn lezer? Voor ons moet er geen enkele pagina van Het voorseizoen geschrapt, oordeelden de inktaaplezers in mijn groepje vorige dinsdag. Ook zij waren door een hedendaagse roman in suspens gebracht. Tijdens het lezen waren ze de tijd vergeten.

Blauwkruikje

Blanco - Peter TerrinNiet met de roman Post Mortem die de AKO Literatuurprijs 2012  won, ben ik begonnen maar met Blanco, een vroegere roman van Peter Terrin. In een paar leesbeurten was ik met de 185 blz. klaar. En zo wil de auteur het blijkbaar ook:

‘Ik heb in alles respect voor de lezer. Ik wil zijn tijd niet onnodig opeisen, dus ik vertel mijn verhaal zo bondig mogelijk. Waarom moet een boek 300 pagina’s zijn als het ook in 180 kan? Ik denk na over ieder woord. Ik hou er niet van als een schrijver mij zomaar 10.000 woorden teveel laat lezen. Ik hou alleen geen rekening met de lezer als het over de inhoud zelf gaat. Want waar te beginnen als je daar rekening mee houdt?’ [Bruin, de, Katja: VPRO boeken. Interview Verbeke en Terrin – 17/11/2003]

Blanco (2003), Terrins tweede roman, is misschien wel Terrins meest pakkende…

View original post 754 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

