Streng beleid mobiele telefoons in klas werkt averechts

wilfredrubens13 Reblogged from Wilfred Rubens over Technology Enhanced Learning:

Je kunt het gebruik van mobiele telefoons in de klas beter reguleren, dan verbieden. Deze conclusie (en andere) trek ik op basis van Israelisch onderzoek.

Pedro de Bruyckere heeft een samenvatting van een Israelisch onderzoek naar het gebruik van mobiele telefoons in de klas online gezet. Hoewel het onderzoek niet ingaat op het didactisch gebruik van mobiele telefoons, bevat de samenvatting interessante bevindingen. Mede op basis hiervan wil ik een aantal aanbevelingen formuleren:

  1. Verbied het gebruik van mobiele telefoons niet, maar reguleer het. Mobiele telefoons worden in de klas massaal gebruikt om sociale media te gebruiken. Verbieden blijkt echter averechts te werken. Leerlingen gebruiken mobiele telefoons relatief minder vaak bij docenten die een toegefelijker beleid hanteren. Wijs leerlingen daarom op de negatieve gevolgen van afleidingen (slechtere leerresultaten), en maak met elkaar afspraken over het gebruik van deze technologie.
  2. Zorg voor uitdagende taken en opdrachten. Des te meer leerlingen zich moeten inspannen, … … …

Verder lezen bij Wilfred Rubens.

Of alhier: mijmerend over het prille blogbegin in The Sausage Machine met Wilfred Rubens als rots in de branding. Webleermeester noemden we hem in 2007 en de spannende ‘leerjaren’ die volgden. We zijn hem altijd schatplichtig gebleven.

Mijmering

Al van bij de start van The Sausage Machine in 2007 volg ik Wilfred Rubens: kwaliteit drijft wilfrednw3 immers zo boven. Op het web viel hij direct op. Goede wijn prijst gewoon zichzelf. In juni 2007 heb ik voor het eerst over hem geblogd.
Doelpubliek van de toenmalige zeer prille ‘edublog’ waren mijn leerlingen Nederlands en Duits in het hoger middelbaar (3e graad secundair onderwijs), verstandige jongvolwassenen. En ja, we wilden veel, o.a. alle vensters en deuren van de klas wijdopenzetten voor een beter zicht op ‘de wereld’: we gingen het web exploreren via immersie, en experimenteren met de fantastische mogelijkheden die zich dag na dag op onze schermen ontvouwden en waarin, waarmee en waardoor we beter wilden (leren) leren (en onderwijzen). Meteen hebben we ons dus ook te kijk gezet, in de hoop en de overtuiging dat de wereld ons wel zou verbeteren als we grote fouten maakten. Alleen met de klas was maar alleen, toch.
We gingen te werk zoals Wilfred Rubens in de reblog van vandaag het gebruik van mobiele telefoons in de klas aanbeveelt: in overleg met de hele klas maakten we afspraken en legden we regels vast over hoe we het internet in de les zouden integreren, welke ‘gevaren’ zich zouden kunnen voordoen, hoe we noch de klas, noch de school of wie dan ook zouden schaden of in opspraak brengen, hoe de taal op de blog Standaardnederlands moest zijn – in een verzorgde, aangepaste en uiterst respectvolle stijl. Was The Sausage Machine niet in de eerste plaats onze leerblog: één grote oefening voor Nederlands.
Dat het een harde maar boeiende leerschool zou zijn, daarvan waren we ons bewust: dat het dus harder werken betekende voor ieder van ons, ook rekening houdend met technische problemen en ICT-vaardigheden die we tegelijkertijd klassikaal onder de knie moesten krijgen, en met elkaars expertise en hulp, met vallen en opstaan moesten proberen te verfijnen. Dat het allemaal een grote inzet en verantwoordelijkheid impliceerde.
;-)  Met een knipoog naar onderwijs-en-internetdeskundige Pedro De Bruyckere naar wiens blogartikel Wilfred Rubens in mijn reblog verwijst: we hadden dus een visie voor we met bloggen (en wikiën) in de klas begonnen. (Pedro De Bruyckere waarschuwt de onderwijswereld keer op keer van eerst een visie op technologie te ontwikkelen vooraleer een device als de iPad op school in te voeren: onlangs nog in het jaaroverzicht 2012 van Knack.)

Update mei 2015: zie Wilfred Rubens

Moeten we mobiele telefoons toch maar uit ons onderwijs bannen?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s