zie je wel, onderwijs faalt

golfde het door de kamer

Dat modieuze gescherm met mooie woorden over geletterdheid en fundamentele (het ging  over lezen) én nieuwe geletterdheden zoals beeldgeletterdheid (een accent van de Vlaamse onderwijsminister): begint het niet stilaan de oren uit te komen. Ik werd er deze morgen mee wakker: met een conversatie tussen Geert Joris, inderdaad, de nieuwe algemeen secretaris van de Taalunie, en onderwijsminister Pascal Smet op Radio 1 (.be). Technisch lezen, begrijpend lezen, literair lezen, geletterdheid, alfabetisering: er werd in de alombekende algemeenheden over gesproken, alles in één pot nat door elkaar gehaspeld. In deze context: geen gebenedijd woord (het was nochtans zondag) over online lezen of de digitalisering tout court.

As usual. Somberheid troef. Geert Joris bereed zijn oude stokpaardje: zoiets van straks leest niemand nog een boek. Pascal Smet zette de kerk wat in het midden door te refereren aan het kritisch leren omgaan met ‘het beeld’. Wat een edele doelstelling is. Was onderwijs daar al niet van in de vorige eeuw mee bezig? Ach, mij niet gelaten: elke nieuwe beleidsman wil immers de wereld en vooral dan de studenten, de jongeren, opnieuw leren lezen i.e. opnieuw ‘beschaven’, m.a.w. cultuur bijbrengen. De doldraaiende wereld moet hoogdringend van de ondergang gered – telkens opnieuw, wat spreekt.

Ook ging het over het gebrek aan leesplezier bij de Vlaamse jongeren. Dat wisten we toch al langer: dat ze best meekunnen met de besten in Europa wat lezen betreft maar dat ze daarbij ook leesplezier zouden ondervinden, nee. Alweer werd dit deficit van onderwijs opnieuw blootgelegd: beide beleidslui weten nu echt wel waar ze het geld aan gaan besteden: aan alweer nieuwe reddingsplannen voor lezen – top-down, vanuit de wolken met goddevaderlijke hand mild rondgestrooid over het alweer opnieuw te beschaven Vlaanderen, zijn jongeren én vooral ook zijn leraren. Die laatsten lezen ook niet, golfde het door de kamer. Zie je wel dat er bij hoogdringendheid opnieuw weer cultuur – in de eigenste fijnste definitie, dat spreekt – aan allen moet opgelegd! En leesplezier.

Onderwijs faalt, zie je wel. Is er ook maar iets veranderd aan de nulstatus van de leraar? Laat hij/zij het maar niet langer aan zijn/haar hart komen. Bottom-up kan geletterdheid in haar vele hedendaagse vertakkingen weelderiger en veelkleuriger groeien, en kunst & cultuur op school zoveel rijker, uitbundiger en frisser bloeien. In een gezamenlijk streven naar respect en harmonie – leraren en kinderen / jongeren. In een gedeeld verlangen naar een betere, vredige en mooiere wereld. Het moest maar eens gedaan zijn met het gejammer over falend onderwijs. Btw, wie wil eigenlijk nog leraar worden? Ja, wie?

toosmall12

Marc Heleven, 100 images for visual brainstorming, slide 10/104, 26 september 2012.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op zie je wel, onderwijs faalt

  1. Pingback: zie je wel, onderwijs faalt | The Sausage Machine | Liv's onderwijstips | Scoop.it

  2. Pingback: waar is men mee bezig als men thuis aan de koffietafel meer over filmsterren spreekt dan over politiek! (de onderwijsminister de ouders verwijtend) | The Sausage Machine

  3. Pingback: van hoopvol naar muurvast naar afgesprongen #onderwijshervorming #vlareg | The Sausage Machine

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s