thrillers schrijven is een kunst – zeg dat John Vervoort het gezegd heeft

Voor een masterclass thrillerschrijven moet je bij John Vervoort zijn: hier de link naar succes. Vertelt hij eigenlijk veel nieuws onder de kop Lees, schrijf, schrap, toon… en geniet? Aan wie beter stel ik die vraag dan aan Karin Bogaarts-Ros die na het meeslepende Novemberblues (2011) aan haar tweede thriller begint. Hoe zij het harde metier in de vingers probeert te krijgen, volg ik op haar blogs breieninpeking en speciaal op schrijveninenschede waarop ze de vorderingen aan haar nieuwe boek bijhoudt.

Van Enschede naar Antwerpen. Wie de kunst van het thrillerschrijven al stevig in de vingers heeft – hij was mede-oprichter van de Schrijversacademie – en met succes beoefent, is de Antwerpse thrillerauteur Hubert van Lierhier – die op de Boekenbeurs 2012 signeert op stand 200, die van Artus Uitgevers.

Op de openingsdag van de Boekenbeurs werd trouwens ook de Hercule Poirotprijs van Knack voor beste Vlaamse misdaadroman uitgereikt: aan schrijver-journalist Louis van Dievel die notabene niet gezegd wil hebben dat hij thrillers of misdaadromans schrijft. Zijn bekroonde roman Hof van Assisen

gaat over de volksrechtspraak. Geen assisenzaak zonder zware misdaad, en dus heb ik die er met plezier bij verzonnen.

Met een sneer naar de gevestigde thrillerschrijvers én naar de media vervolgt hij op zijn blog:

Het siert de jury […] dat ze hun blik hebben verruimd en verder hebben gekeken dan de zoveelste worp van Aspe, Deflo of Lauryssen. Louis van Dievel is blij met de prijs maar vooral voor de aandacht die het boek krijgt in die kranten en weekbladen, die er bij de verschijning, eind augustus 2011, géén aandacht aan schonken.

Zijn roman is trouwens ook genomineerd voor De Diamanten Kogel 2012 voor de beste Nederlandstalige misdaadroman.

John Vervoort, met wie mijn bericht opende, maakte deel uit van de jury van de Hercule Poirotprijs. En zo maak ik deze link dropping post rond.

PS Thrillers schrijven is een kunst. Jaren geleden deed ik voor een scholenproject een rondvraag bij Nederlandstalige thrillerauteurs naar hun recept voor ‘spannend’. Ik moest nog eens tijd maken voor een duik in mijn archiefdozen, naar die unieke literaire gegevens uit eerste hand – van beroemde schrijvers als Jef Geeraerts, Pieter Aspe, René Appel, Charles den Tex, Stan Lauryssen, e.a. Wordt vervolgd.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op thrillers schrijven is een kunst – zeg dat John Vervoort het gezegd heeft

  1. Mijn recept is vrij eenvoudig: de tijd nemen om rustig (en het liefst ongestoord) een vooraf vastgesteld minimum aantal woorden te schrijven. Meestal heb ik al een vrij goed beeld van wat ik ga schrijven. Tijdens het werkelijke schrijfproces komen daar vaak nog mooie invallen bij.
    Ik werk bijna niet met schema’s of programma’s, maar ik werk meer vanuit ‘de flow’, het liefst minimaal drie uur aaneen.
    Trouwens, het liefst over mensen die we allemaal gewoon tegen kunnen komen.

  2. Pingback: Thrillers schrijven is een kunst – zeg dat John Vervoort het gezegd ... | Spannende boeken | Scoop.it

Geef een reactie

