langer slapen: beter concentreren en onthouden – geldt niet (langer) voor kinderen

Net gelezen – van de redactie op Sync.nl – via @onderwijsnieuws: Ook zonder goede nachtrust kunnen kinderen informatie onthouden. Met resultaten van nieuw onderzoek naar het belang van slaap voor kinderen: een meta-analyse uitgevoerd door het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit van Leiden.

Ten eerste kunnen langer slapende kinderen hun aandacht niet beter volhouden dan korter slapende kinderen. De onderzoekers wijzen erop dat de kinderen hier sowieso al niet zo goed in zijn. Een uitgerust kind kan dit misschien al net zo slecht als een volwassene die de hele nacht wakker is gehouden. Bovendien zijn de verbindingen tussen de frontale en pariëtale hersengebieden bij kinderen nog verre van volledig ontwikkeld; terwijl het juist deze verbindingen zijn die bij volwassenen lijden onder slaaptekort en verantwoordelijk zijn voor de negatieve gevolgen ervan voor het vasthouden van aandacht.

De tweede verrassende bevinding is dat kinderen veel minder dan volwassenen afhankelijk lijken te zijn van slaap voor het onthouden van nieuw geleerde feiten en vaardigheden. In dit geval zouden kinderen in het voordeel kunnen zijn: wellicht kan een kind nieuw geleerde feiten en vaardigheden net zo goed tijdens waken als tijdens slapen in het brein verankeren, terwijl een volwassene sterker afhankelijk is van slaap om dit optimaal te kunnen doen.

Nu weten we dus weer beter dankzij het kinderen vs.volwassenen-frame. 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s