Nederlandse examens: Amerikaanse toestanden?

  Hart van Nederland

Eindexamenstress. Voor leerlingen. En hun leraren. In Nederland zijn leraren druk met de correctie van de (centrale) examens, het examen Nederlands althans, dat ik vanop veilige Vlaamse afstand (wij hebben gelukkig geen staatsexamens) flardsgewijs volg via de vakcommunity van Digischool.Kennisnet.nl. Ik heb dus mooi praten. Nu, ik zou niet in de schoenen van de docenten Nederlands in Nederland willen staan! Het zijn allesbehalve positieve reacties over de eindexamens die voorbijkomen. Of wat had je gedacht!

Wat een misère! Wat een opwinding, teleurstelling, ontgoocheling, irritatie, wanhoop, onmacht, boosheid, treurnis spreekt uit de reacties van de leraren aan de klaagmuur, vol empathie met hun examenkandidaten: of het over de (formulering van) de opdrachten gaat – Ik reken alles goed, het Cito moet duidelijker in de opdracht zijn!!! – de procedure, de tijdsduur, het correctiemodel, … haast niets valt in goede aarde. 

Een leraar getuigt dat hem de tranen bijna in de ogen stonden. Verontwaardigde leerlingen, huilende leerlingen. Er was het verhaal van de lerares die door haar leerlingen belaagd werd: ze waren teleurgesteld en boos. Een ander heeft het over de brief die de leerlingen moesten schrijven en die een verzorgde indruk moet maken: (vol medelijden) sommigen hebben van zichzelf al een waardeloos handschrift. Ik heb dus voor verzorging alleen aftrek gedaan indien er doorhalingen waren en zinnen ertussen zijn gepropt. Dit zal je dus maar overkomen als je school de examens niet digitaal afneemt! Weer iemand anders bouwt in een lange officiële klachtenbrief zijn argumentatie op: de ultieme uitlaatklep. Zoveel felle discussie om zoveel onhandigheid en onduidelijkheid in opdracht en correctie. Ik baal hiervan, schrijft een leraar. Het officiële correctievoorschrift van het Cito dient te allen tijde te worden gevolgd, komt de belangenvereniging Levende Talen verduidelijkend tussenbeide.

Het water staat veel Nederlandse docenten Nederlands duidelijk aan de lippen. Als dit de bedoeling is van het toetsen van kennis en vaardigheden … besluit een leraar zijn klacht.

Is this really what education is about, beste examenmakers? Laten we het eens van een ander horen … 

Welcome to standardized testing season, when students nationwide are clearing their desks, sharpening their pencils and fighting feelings of anxiety to meet our schools’, states’, and federal government’s desire for a simple, quantifiable way to measure them. Is this really what education is about?

[…] Even for those students who stick with it, tests degrade the educational experience, fueling performance anxiety and the false impression that academic success is about speed, accuracy and competition. In the elementary schools of Palo Alto, California, for example, students as young as first grade are given a district-mandated test of 50 math questions to solve in three minutes. Children often cry when they’re given these tests. Worse, they imbibe the message that math is a performance subject and success is all about reproducing facts under pressure even though the latest science tells us that speed tests are a direct cause of math anxiety and that they impede mathematics learning.

[…] Perhaps even worse than the anxiety they create, standardized tests also erode the student’s relationship with his or her teacher. As Deborah Stipek, former dean of education at Stanford University, has pointed out, standardized testing doesn’t just limit the teacher’s ability to innovate her curriculum or pace his lessons to individual student needs. It also destroys teacher’s ability to cultivate the trust, respect and sensitivity that turn her students on to learning.

Full text op de onderwijsblog van The Washington Post, 20 mei 2012.

In Nederland hopen de leraren Nederlands vmbo-TL vurig op een versoepeling of aanpassing van de normering. Zo’n aanpassing van het correctievoorschrift kwam er al voor vwo Nederlands – inderdaad, na de massale klachtenregen. Bezorg het College voor Examens CvE dus een tsunami van klachten, dat hélpt, adviseert Levende Talen LT.

Op Neder-L heeft Bas Jongenelen over de eindexamens Nederlands uitgebreid verslag gedaan. Zijn kritieken kregen commentaren vanuit vele perspectieven. 

Tot slot keer ik even terug naar ‘Amerikaanse toestanden’: dit is de oplossing voor het probleem. Volgens Forbes.com:

Update

Wilfred Rubens, Nederlands expert op het gebied van e-learning en onderwijs, bekend spreker en blogger, reageerde op mijn stukje met deze tweet:

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Nederlandse examens: Amerikaanse toestanden?

  1. Pingback: Geachte mevrouw | Geachte mevrouw, | The Sausage Machine

  2. Pingback: ‘De gestandaardiseerde toets moét er komen’, zegt prof UGent Martin Valcke @radio1be | The Sausage Machine

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s