Zonnehemel – De bloedplek: Paul Demets wint Herman de Coninckprijzen 2012 #gedichtendag

The timeless social power of poetry

 Paul Demets wint met De bloedplek de Herman de Coninckprijzen 2012 voor Beste Dichtbundel én de publieksprijs voor Zonnehemel, Beste Gedicht 2012 – uit die Beste Dichtbundel. De Herman de Coninck-Debuutprijs gaat naar Y. M. Dangre. Uit Kapellen. En of de sterren hem ook in 2012 gunstig gezind zijn.

Ik #durfdeteveronderstellen dat Sylvie Marie de Publieksprijs in de wacht zou slepen omdat haar gedicht me het meest aansprekende en breedst toegankelijke leek. Maar het publiek kruipt overal en het is niet dat ik Paul Demets’ gedichten niet kan smaken – integendeel. Zoals Wouter Rogiest terecht opmerkte: er moet ook gestemd worden voor die publieksprijs.

Met zijn indrukwekkende netwerk en zijn dorp Zulte achter zich moest Paul Demets wel winnen. Waarmee ik de winnende dichter geenszins tekort wil doen! Ik ‘volg’ Paul Demets trouwens al veel langer dan vandaag. Via de radio leerde ik hem verder terug in de vorige eeuw kennen als bevlogen poëziecriticus. Wat later, samen met zijn vrouw Hilde Lauwers, als eminent literatuurdocent, poëziedidacticus en cultuureducator. Enkele jaren geleden ontmoette ik hen nog bij de Nederlandse Taalunie in Den Haag op een vergadering over literatuuronderwijs. Hij is ook de grote biograaf van Paul Snoek. In zijn gedichten peil ik zo graag de diepgang van de Nederlandse taal, of zeg ik beter van mijn hart en ziel. Peilen naar de grote waaroms. In de onmetelijk rijke antwoorden van een inspirerend dichter. Uit Zulte in Vlaanderen, en op Facebook, waar nu de felicitaties per seconde binnenstromen. The timeless social power of poetry.

 

Gefeliciteerd, Paul Demets!

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Zonnehemel – De bloedplek: Paul Demets wint Herman de Coninckprijzen 2012 #gedichtendag

  1. Inderdaad, gefeliciteerd Paul Demets. Pracht gedicht.

Geef een reactie

