Lezen voor de lijst 2.0: het verplichte lezen nooit eerder zo sociaal. En zo comfortabel!

 Dat belooft! Literatuurdocenten, leraren Nederlands én vreemde talen met hun middelbare scholieren en masse het web op, t.t.z. de vernieuwde site op: Lezen voor de lijst verschijnt binnenkort helemaal in het nieuw, volledig into 2.0 – het sociale web, zeg maar. 

Alles gesneden brood op maat van de lezer én zijn docent: webgewijs literair competent, netjes van stapsteen tot stapsteen jumpend van boek naar boek. Nooit meer de foute boekkeuze, nooit meer het intwildeweg zoeken en vinden van boeken. Nooit meer de foute didactiek of boeken lezen als een kieken zonder kop. Het juiste boek komt in de juiste handen terecht, het stapsteensgewijs vorderen in competentie wordt zichtbaar gemaakt: leerling en docent kunnen relaxed achteroverleunen. Alles is conform eindtermen, einddoelen, leerplannen – alles conform de nieuwste literatuurdidactiek uit Nederland, die van Theo Witte, bron en basis van Lezen voor de lijst. Alles wetenschappelijk gefundeerd.

Sociaal, dynamisch, interactief: was het lezen van literatuur op school ooit zo netjes en educatief correct gestructureerd, voorbehandeld, uitgewerkt? Voor wie ooit getwijfeld heeft aan de kwaliteit van het literatuuronderwijs: de redding is nabij. De niet-literair geschoolde, niet-lezende of bange leraar/docent hoeft niet langer de hort op, of de huik naar de wind te hangen. De doelloze, niet-zoekende, niet-vindende of eerder luie of ontlezen leerling kan kiezen uit de veilige, door kenners geprepareerde lijst met bijhorende opdrachten: competentiegroei gegarandeerd én zichtbaar gemaakt in de bewaakte zone. Allen het rechte pad op, de neuzen in de goede richting.

Tra-la-li, tra-la-la, er kwam een lijstje op het web, dat nam al je misère mee. Zo heerlijk rustig. Dat luxelezen op school. Dat ik dàt niet meer heb kunnen meemaken …

Nederland blijft gidsland voor literatuuronderwijs. Ik heb het in Vlaanderen nooit anders geweten: eerst was er de welgekomen ‘revolutie’ ontketend door dr. Joop Dirksen met het leesdossier, gebaseerd op zijn reader response-onderzoek. Met het nieuwe millennium komt dr. Theo Witte met zijn indeling van boeken en lezers naar leesniveaus, in de lijn van het competentieleren, en binnenkort voor leerlingen en docenten activerend online met Lezen voor de lijst 2.0. Maar of de Witte-Lijst 2.0 een nieuwe revolutie in literatuurdidactiek en leesbevordering zal teweegbrengen, valt nog te bezien.

Update juni 2012. Lezen voor de lijst goes Facebook. Voor updates van de Lijst: klik alhier.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Lezen voor de lijst 2.0: het verplichte lezen nooit eerder zo sociaal. En zo comfortabel!

  1. Ja, geweldig die indeling van Theo Witte, van hem heb ik ook mijn leesautobiografie moeten schrijven. Dat laat ik nu mijn tweedeklassers ook doen. We hebben dan heel aangename gesprekken over jeugd-, kinder- en prentenboeken. Ja, zelfs mijn BK-kinderen vinden lezen stiekem toch wel leuk…

  2. Pingback: de nullen vermorzelen mijn moreel als de wi… (Benno Barnard over Jeroen Meus) | The Sausage Machine

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s