de nieuwe weekbladen DS en DM – en doe de Black Knack er ook maar bij

Uitgangspunt voor deze post: maandagtweets, van gisteren.

Neen, ik kan gewoon niet meezingen in het koor van hoeraroepers over de ‘rentree’/’vernieuwing’ van de Vlaamse pers. Voorbeelden:

  • het o zo nieuwe DS Weekblad met uitgezette magneten Brusselmans, BDW en – u noemt hem – DVR, en een beetje meer;
  • die sophisticated gestylde en gedesignde Weekend Knack-in-Black: hoe anders is de inhoud dan die van de andere Weekend Knacks sinds jaren (Geert Zagers niet meegerekend)? Vertel het mij.

Sorry, dames & heren van de redacties, ik twijfel niet aan uw schrijfvaardigheid, wat zeg ik, schrijftalent, de fotografen en lay-outers hebben nieuwe poses uitgeprobeerd, het papier voelt goed, maar ik had het allemaal al elders gelezen, gezien, gehoord. David Van Reybrouck: ze willen hem allemaal en om ter eerst, de traditionele media, dus wordt zijn deuntje in mijn oren een dreuntje. Andere invalshoek: eerlijk, ik zal het geweten hebben! Terzijde, wat ik met DVR heb: ik wil niet onvoorbereid aan de start van #inktaap2012 verschijnen.

Een besluit dringt zich reeds op: hoe meer bladen en kanalen, hoe beter. Informatie-overvloed heeft wat mij betreft alleen maar voordelen. Voor wie tot hier gescreend heeft en nog wat belangstelling of seconden over heeft: in wat volgt, zal ik mijn besluit nog eens bevestigen.

Nieuw(s) onder de zon: ontiegelijk moeilijk moet dat voor een weekblad zijn. Wat een helse strijd om de koper/lezer! Wel boeiend om mee te maken, daar niet van. Extra weekendspanning. En paradoxaal: we hebben het dankzij en spijts het internet ‘tot ons genomen’, al dat nieuwe nieuws, en daar is/was het DS, DM en Weekend Knack toch om te doen. Nieuwsgierig naar nieuws: wie niet, hij werpe de eerste steen.

Diepgravende, analyserende, kritische verduidelijking en duiding: dat willen de nieuwe bladen/magazines flashy toevoegen aan het nieuwsgeflits rondom. Maar het blijft hollen om ter eerst, ter origineelst, ter pakkends, een niet te winnen wedstrijd – met verhoogde leesspanning, noem het motivering of stimulering van een doordeweekse lezer als ik.

@DS, @DM, @Knack, ploeg naarstig voort, ik e.a. kijk(en) het wel aan, en ernaar uit, naar al het ‘nieuws’, zoals naar 

Morgen, dus. Following.

Gebruikte afkortingen
DS De Standaard – DM De Morgen – BDW Bart De Wever – DVR David Van Reybrouck

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

