Robert Bunsen en Frieda Tijskens

Google herdenkt Robert Bunsen, zie ik. Waarom heb ik ooit voor alfawetenschappen gekozen, en niet voor bèta? Zonder blufferig te willen overkomen, maar ik was er even goed in in het middelbaar, als in alfa. Frieda Tijskens, mijn toenmalige lerares scheikunde, kon niet geloven dat ik niet voor bèta koos. In dankbare herinnering aan haar onvergetelijke, uiterst toegewijde lessen scheikunde en biologie groet ik haar hartelijk met
deze ‘postkaart’ van Google.

Mijn eerste biologieles in de hogere cyclus van het secundair (4e jaar) was de dissectie van de zwanenmossel: ik zie Frieda Tijskens nog het schoollabo binnenstappen met de zwanenmossels die ze speciaal voor ons in de vijvers van Heverlee was gaan plukken. En dan haar chemie: hoe dikwijls hebben we de bunsenbranders niet aangestoken! Heel gedisciplineerd verliepen die spannende practica: we deden immers belangrijke ‘experimenten’, de formules waren niet altijd gemakkelijk, de verslagen vroegen veel precisie en overgave.

En ook dit blijft me levenslang bij: de liefde waarmee ze haar vak levenslang bijhield (haar lessen waren altijd up-to-date, hielden tred met de laatste stand van de wetenschap, lang voor internet bestond); haar verwondering en bewondering voor de wondere wereld waarin we leven en waaraan ze ons met enthousiasme en toewijding deelgenoot maakte, opnieuw en opnieuw, drie eyeopenende gelukkige jaren lang …
Voor eeuwig dankbaar, mevrouw Tijskens, uw oud-leerling janien

Update #BunsenBurnerDay 2016

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

