Schaf het huiswerk af

Schaf het huiswerk af, hoorde ik de radiojournalist het interview met professor taalkunde K.U.Leuven Kris Van den Branden aankondigen.

Eindelijk, beste scholieren! Eindelijk lonkt de bevrijding van al dat werk thuis nadat je op school toch al zoveel uren hard hebt gewerkt. De professor heeft gevonden dat teveel kinderen op de Brusselse basisscholen veel minder kansen hebben om huiswerk tot een goed einde te brengen omdat hun ouders hen niet kunnen helpen met raad en daad. En dat is onrechtvaardig. Gelijke kansen: helemaal akkoord, beste professor!

Zijn bevindingen gaan ook op voor andere regio’s in Vlaanderen, zoals Antwerpen. Het huiswerk afschaffen wil natuurlijk niet zeggen dat kinderen thuis niet meer mogen werken voor school als ze dat willen …, haastte de weledelgeleerde zich er aan toe te voegen. Wilde hij hiermee de ‘believers’ in niveauverlaging en taalachterstand een voetje voor zijn? Wat moet een mens nog tegen de algehele verzuring?

Wat het secundair/voortgezet onderwijs betreft, vindt de professor dat de leerstof zo moeilijk is geworden dat ‘thuishulp’ wel zo goed als uitgesloten is. Hijzelf kan ook niet volgen als zijn grotere kinderen hem om hulp vragen voor bepaalde vakken. Daar stelt het probleem van het huiswerk zich niet zo scherp als in de basisschool. Hoewel, beste professor, ook in het secundair heb je toch ‘haves’ met een warme en ‘leerrijke’ thuisomgeving, en ‘have-nots’ die een veilig nest met tal van ‘leermogelijkheden’ moeten missen?*

Update. *Voor of tegen huiswerk. Ik besef maar al te goed: open deuren intrappen is gemakkelijk, maar mag er ook nog gezond verstand zijn? Dit is een doordeweekse blogbabbel in reactie op een toevallig gehoord radiobericht, ik claim geen research, geen ‘evidence’. Ik ventileer een mening op een blog, (bewuste clichéformulering), zoals zovelen, impulsief en vluchtig. Massameningen. Oppervlakkigheid troef, dus? Het diepdenken dat verloren gaat? Een gebrek aan ernst? Waarvoor de intellectueel zijn neus ophaalt? Hallo?! Alsof het allemaal zo ingewikkeld moet zijn: een onontwarbaar kluwen van oorzaak en gevolg, van effecten en rendement, van vragen en beslissen, dat van draadje tot draadje enkel door het oog van de wetenschap of de grote denkers kan. Alsof er ooit genoeg evidence is, voldoende ‘wetenschappelijk bewijs’ om het over een andere boeg te gooien?

Ja, ik spreek hier in algemeenheden. Gelukkig: bloggen staat vrij. Gelukkig zijn er ook de wetenschapper en de denker die hun kennis en mening open kunnen en/of willen delen. Mijn besluit van blogger: respect! Respect voor het breedste publiek, dat leest of niet, begrijpt of niet.

Updating het eeuwige debat:

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Schaf het huiswerk af

  1. Pedro zegt:

    Ik moet zeggen dat ik je bericht niet had gelezen, dus mijn post was zeker geen antwoord op jouw blog, hoor. Maar ik ergerde me wel aan een vrij eenzijdige berichtgeving. Het klinkt logisch vanuit een buikgevoel voor de ene: schaf het huiswerk af, maar een ander buikgevoel zegt het omgekeerde. Dan vind ik het zelf interessant om te kijken naar wat ruimer onderzoek getoond heeft. Elke context is natuurlijk anders, maar onderzoek is soms echt handig🙂.

    • janien zegt:

      Had het er nog bij willen schrijven in al dat gepalaver: dat ik geenszins tegen wetenschappelijk onderzoek ben! Integendeel (en hierbij kan ik mijn moederlijke trots niet onderdrukken)! Heb ik ook niet met grote interesse je huiswerkbericht gelezen? Ik ben toch niet voor niets op je blog geabonneerd, he! 🙂

      Ook ik ben nieuwsgierig naar en neem graag kennis van de resultaten van (in de eerste plaats) onderwijs/taal/literatuur/jongeren/kinderen/cultuur/marketing/wetenschap/
      trend/media-onderzoek. Nieuwsberichtgeving daarover houdt het meestal bij een signalement: te weinig of “eenzijdig”, zoals je zegt. Het vraagt expertise of tijd om beter zicht te krijgen op het ‘complete plaatje’. Of ervaring? Telt dat ook? Ik zag mezelf in de rol van ervaringsdeskundige. Buikgevoel? Dat is ook een interpretatie, natuurlijk.😉 Bedankt voor je reactie!

  2. Pingback: trends 2012: more is the new less | The Sausage Machine

Geef een reactie

