De Inktaap 2011: Erwin Mortier ten onder in stellingenoorlog. Een voorafspiegeling?

Op het slotdebat van De Inktaap bij docente Elke Stasseyns in de klas verloor Godenslaap de boekenstrijd. Erwin Mortier kreeg van de meeste juryleden slechts een schamele 3 punten, en eindigde na Cees Nooteboom en de glansrijke winnaar Bernard Dewulf op de laatste plaats. Een voorafspiegeling van het grote slotfeest vandaag in deSingel in Antwerpen? Straks zullen we het weten.

Welke stellingen hebben Mortier in de jury van Elke de das omgedaan? Hadden de klassikale voordebatten misschien te weinig argumenten pro opgeleverd? Waren de stellingen voor het slotdebat op school niet tendentieus opgesteld? Godenslaap ging ten onder in het spervuur dat met volgende stellingen werd aangestoken.

  • Hoe hij dood en liefde in de loopgraven rond Ieper haast letterlijk in elkaar schuift, is grote klasse. (Frank Hellemans)
  • Erwin Mortier is in de 1e plaats dichter, taalvirtuoos, in de 2e plaats verhalenbouwer, en pas in de 3e plaats schepper van personages. In zijn figuren poseert de schrijver al te nadrukkelijk.
  • Godenslaap is van een mysterieuze schoonheid. Het is één prachtig, langgerekt gedicht | traag verhalend | minutieus beschrijvend | zwaar filosoferend. Dat vraagt het allertraagste lezen.
  • In dit machtige verhaal van liefde en dood zijn tijd en plaats traceerbaar. Het heeft de schrijver jarenlang onderzoek gekost.
  • Fenomenaal. Majestueus. Duidelijk een boek waar je ‘pak’ aan hebt. Een meesterwerk, zeggen grote literatuurcritici. Maar een pakkend verhaal? Oh neen!
  • Godenslaap is geen pageturner, en ook geen tearjerker. En toch heeft dit boek in de bestsellerlijsten gestaan!
  • Erwin Mortier hangt een oud schilderij op in woorden en zinnen die de sfeer van een vervlogen tijd ademen: interieurs en landschappen, huiselijke en oorlogstaferelen, gekostumeerde figuren. Gewoon mooi.
  • Een aanklacht tegen de oorlog, zegt u?
  • De power van de taal is zo allesoverheersend (kunst om de kunst, zeg maar) dat inleving heel moeilijk, haast onmogelijk wordt. De mooiewoordenkramerij werkt hoogstens bedwelmend, tot de slaap erop volgt.
  • Godenslaap: van het goede teveel

Mijn commentaar van nederige lezer (d.i. zonder pretenties)
Als een auteur zo goed is als zijn laatste boek / literaire prijs, wat komt er dan na Mortiers magnum opus? Het lijkt er op dat de kunstenaar waarlijk alles uit de kast heeft gehaald, elke zin heeft uitgepuurd tot edel taalsmeedwerk, op elke pagina een proeve van weidse eruditie, grootse denk- en werkkracht heeft willen leveren, elke paragraaf meticuleus gewikt en gewogen tot ware kunst heeft willen verheffen … Ik heb altijd wel pap gelust van dat ietsje meer, een goede dosis perfectionisme, exuberantie, extravaganza, barok, woordkunst, maar deze 405 pagina’s zijn er me zo’n 150 à 200 teveel geworden.

Door zoveel Mortier-taal, i.e. poëtisch proza, overweldigd blijf ik op mijn leeshonger, hoe glanzend ook het glijmiddel van de stijl . Uiteindelijk blijft het verlangen knagen naar een echt emotional verhaal. Ik mis die vleug onbevangenheid van speelsheid, die meeslependheid van intieme dramatiek.

Platgeslagen door zoveel powerontplooiing vraag ik nederig: kan het iets minder. Kwestie van te ontstoffen, beste überschrijver? Nu, geen nood, ik ben maar een gewone lezer, een heel klein garnaaltje in uw grote lezerszee.

De Inktaap, alabonheur! Wie zal ’t zijn, mannen en vrouwen van de jury!? En die inktaapjury, beste lezer, dat zijn niet zomaar de eerste de beste lezers, neem dat gerust van me aan.

PS

  1. Vraag me af of en in welke mate Jeroen Clemens zijn inktaapjury althans wat Godenslaap betreft, beïnvloed heeft. Heeft zijn jury misschien/wellicht zelfstandig en onafhankelijk geoordeeld?
  2. Heb me ook dit al afgevraagd, worstelend met de gedachte aan een overwinning voor Erwin Mortier: zie De Inktaap op Facebook.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De Inktaap 2011: Erwin Mortier ten onder in stellingenoorlog. Een voorafspiegeling?

  1. Pingback: Erwin Mortier van noord (de grond in geboord) tot zuid (de hemel in geprezen): ‘De spiegelingen’ | The Sausage Machine

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.