Mo Yan Nobelprijs voor Literatuur #nobelprize #literature

De Nobelprijs voor Literatuur krijgt traditioneel een plek in The Sausage Machine,

zo ook dit jaar, met de Chinese auteur Mo Yan. Verse en enthousiaste reacties op de prijs hoorde ik van kenners Mark Leenhouts en Lulu Wang. Ook de literaire blogs Ooteoote en Tzum waren er als de kippen bij om het nieuws te brengen – ik zag het opflitsen in hun feeds in de rechterzijbalk alhier. Coen Peppelenbos rapporteert – haast in real time! – vanop de Frankfurter Buchmesse – warempel in het bijzijn van Nobelprijswinnares 2009 Herta Müller! – dat er daar nog weinig reacties te horen zijn. Hij is van plan van zich naar de Chinese hal te begeven om te kijken of men daar in euforische stemming verkeert.

Mijn eerste post over de Nobelprijs Literatuur was in 2007 en kaderde in mijn lessen Nederlands (o.a. literatuur). Er was een schrijfopdracht aan verbonden. De jongeren moesten reageren op de oproep van Nobelprijswinnares Doris Lessing: LEES, ‘educated barbarians’! DORIS LESSING speaking! Wat leuk dat hun reacties bewaard staan op mijn archiefblog: ik heb hun jonge stemmen vandaag dankzij de Nobelprijs herontdekt!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

