op afstand

Wilfred Rubens van te-learning bedient de besturingsarm (computerarm) van een robotarm die op 1 800 km afstand in Polen staat. Hoe dat mogelijk wordt, doet Pierre Gorissen uit de doeken op zijn ICTO-Blog. Wilfred Rubens en Pierre Gorissen zijn  gerenommeerde Nederlandse edubloggers, die ik van in mijn prille, experimenterende edublogbegin in 2007 over de jaren heen ben blijven volgen. Op internetafstand.

Een robotarm, dat woord viel me op. Dan denk ik weer met bewondering aan mijn broer de burgerlijk ingenieur die jaren geleden een robotarm heeft ontworpen voor zeg maar een geautomatiseerd magazijn. Hij kreeg er de titel ‘uitvinder’ voor.

Nu, ik hoorde net als u wel van computerchirurgie en de bionische mens. Mijn kinderen raden me al wel eens een robomow aan: kwestie van wat meer vrije tijd te creëren. Maar ik moet voor een goede fysiek toch ook in beweging blijven – en in de open lucht, toch. Best met de armen en benen ontbloot: voor een voldoende opname van vitamine D, wist Marcel Vanthilt me gisteravond nog te vertellen in Ook getest op mensen. En nee, toch niet, ik heb geen smartphonegestuurde stofzuiger of domotica. Ik ben een mens van oude ambachten en rituelen. Onlangs nog las ik over wiedende robots: voor een tuin vrij van chemicaliën. Kijk, zo’n bericht maakt de groene in mij nog wakkerder. Wellicht dé oplossing voor dat woekerende zevenblad dat zich na elke verse wiedbeurt weer duizendvoudig en fris tussen mijn vaste plantjes verwortelt. Gewoon niet te doen. Ai en oei, betrap ik er mezelf toch op dat ik aardig bezig ben mijn privacy te schenden. Genoeg over mijn onkruid dus.

Machines en dus ook robots hebben me altijd al geïntrigeerd. Genetisch bepaald, vroeg ik me onlangs af toen mijn kleindochtertje-petekindje van twee maar niet genoeg kon krijgen van die indrukwekkende kraan en andere gesofistikeerde mechanica in volle werking tijdens de bouwwerken van de overburen. Zo geconcentreerd als ze die machinerieën stond te observeren – op afstand, veilig aan de hand van oma, welteverstaan.

Ondertussen is het filmpje met Wilfred Rubens ook op Wilfreds te-learning blog verschenen, merk ik, met begeleidende tekst. Dat heet dan synchronisatie van blogberichten. Toegegeven, het mijne heeft een tijdje in pauze gestaan. Hoezo? Dat blijft geheim.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op op afstand

  1. Wiedende robots, dat moet geweldig zijn!

  2. Pingback: momics – DIY-robotica voor kids (vanaf 7 jaar)! – zelfbouwpakket voor op school of voor de leuk | The Sausage Machine

Geef een reactie

