Tzum-literatuurles

Vandaag kreeg ik mijn eerste literatuurles van het nieuwe schooljaar 2012-2013. Van Coen Peppelenbos via de Community Nederlands van Digischool.Kennisnet: 

Beste collega’s,

Vandaag is bekend gemaakt dat de schrijver L.H. Wiener de Tzum-prijs krijgt voor de mooiste zin:

Ik zou mijn moeder nog wel eens in die dikke Velsense vissersneus van haar willen knijpen, een neus die van geen ophouden wist, in tegenstelling tot mijn moeders nieren, die het begaven onder de druk van alle medicijnen – nu ja, niet echt knijpen, want een beetje zoon die knijpt zijn moeder niet, die eert het wijf dat moeder heet, maar die dikke kokkerd van een gok van haar, dus, tussen mijn wijs- en middelvinger en duim pakken, zoals ik vroeger vaak deed, om te plagen, als een soortement van liefkneuzing, dat zou ik graag nog eens een keertje doen.

Zie dit bericht hier. 

Naar aanleiding van de prijs geven veel collega’s een les over stijl. Dat kan heel goed aan de hand van (een deel van) de genomineerde zinnen voor deze prijs.

- Wat maakt een zin mooi?

- Waardoor wordt een zin bijzonder?

- Welke stijlkenmerken kun je benoemen in een zin?

De genomineerde zinnen staan hier.

Mogelijke werkvorm: deel de groep op in jury’s (van vijf leerlingen) die de mooiste zin moeten kiezen. Laat de groepen een gemotiveerde keuze maken waarin een beschrijving zit van de zin.

Met vriendelijke groet,

Coen Peppelenbos

Literatuurlog

Tzum.info (een eigenzinnige kijk op literatuur)

Uitgeverij kleine Uil

Tot zover Coen Peppelenbos in een bericht (18-09-2012) aan de Community Nederlands.

Gesneden brood. Daar lust de docent / leraar ook 2012 nog van #durfikteveronderstellen. Dat was in de vorige eeuw zo, herinner ik me de titel Gesneden brood van een publicatie van Joris Gerits met ideeën en modellen voor poëzie-onderwijs. En van de evaluaties van nascholingssessies voor leraren: geef ons, beste nascholers, gesneden brood. Neen, geen theorie, liefst de hapklare praktijk. Fast edufood, daar willen we meer van!

Update 19-09-2012: TSM (wild)breit nog een aanvulling bij de literatuurles van Coen Peppelenbos – mag het, beste professor? 

- Tzum-winnaar L. H. Wiener en tweede plaats Dimitri Verhulst zijn beiden live te herbeluisteren met hoogst leerrijke en prettige commentaren over schrijfstijl op Radio1.be bij Joos. Of grensoverschrijdend literatuuronderwijs NL-VL. Als dat niet mooi is, beste Taalunie

- Neerlandicus, professor en blogger Marc van Oostendorp belicht op kritisch-prettige  (wie had anders verwacht) en zinsanalytische wijze de lofprijzing door de Tzum-jury van de mooiste zin.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

