de staat van het Nederlands in Vlaanderen

De manke usurpator schreeuwt tot de dove Vlaamse schrijver

Heel nieuwsgierig was ik naar de reactie van de Nederlandse taalkundige Marc van Oostendorp op het weer opgelaaide debat over de staat van het Standaardnederlands in Vlaanderen. En ja, zoals ik eigenlijk verwacht had, verscheen al vroeg op deze zonnige zaterdagmorgen zijn visie op de zaak van de Vlaamse taal zoals ze vandaag in de Vlaamse media – aangestoken en aangevuurd in De Morgen – weer eens wat luidere weerklank krijgt. Een actuele kluif hapklare Nederlandse les, kan de oude leraar in mij het niet zwijgen … (Het kopje hierboven in Vlaams geel dank ik aan Marc van Oostendorp …)

A must-read, een niet te versmaden brok taalvisie, rechtstreeks van de hand van een eminente taalkundige uit Nederland – in je reinste Standaardnederlands geblogd. Bij de algemene teneur van Marc van Oostendorps blogstuk sluit ik me graag aan – over zijn recensie van het essayboek De manke usurpator, Over Verkavelingsvlaams van de taalkundigen van de Universiteit Antwerpen Kevin Absillis, Jürgen Jaspers en Sarah Van Hoof kan ik me niet tenvolle uitspreken omdat ik het boek (nog) niet ingekeken, laat staan gelezen heb. Dat wil ik dringend doen, ware het niet dat er ook een essay van de hand van mijn oud-leerling, de taalkundige Hanne Kloots in staat!! (Hanne Kloots: volg de tag in The Sausage Machine, en mijn reactie hier op Neder-L.) Ik kan me wel een goed beeld van het boek vormen omdat ik al jarenlang geabonneerd ben op De manke usurpator.  

Terug naar Nederland, naar Neder-L, het onovertroffen Elektronisch tijdschrift voor de neerlandistiek dat ik al decennialang volg. Waar zou ik als leraar Nederlands gestaan hebben als Neder-L er niet geweest was! Een hol klinkend vat zou in de klas gestaan hebben … Dankzij Neder-L heb ik me altijd beter kunnen oriënteren in de complexe facetten en aspecten van mijn vak Nederlandse taal en literatuur, en in de laatste stand van zaken op het gebied van onderzoek. Ook vond ik er inspiratie, en jawel, actueel en sprankelend lesmateriaal van de bovenste plank!

Terzake. Nog eens terug naar het aangesneden onderwerp met Marc van Oostendorp. 

reblogging Marc van Oostendorp – Neder-L, 1 september 2012

Dapper roepen maar niet lezen

Over het Verkavelingsvlaams

Het komt niet vaak voor dat een academisch boek over taal onmiddellijk tot discussie in de krant leidt, maar de Antwerpse taalkundigen Kevin Absillis, Jürgen Jaspers en Sarah Van Hoof is het gelukt met hun boek De manke usurpator. Over Verkavelingsvlaams, dat donderdag verscheen.

De Vlaamse kranten stonden er vol van. Allerlei schrijvers bemoeiden zich ermee: Geert van Istendael, Dimitri Verhulst en Stefan Hertmans. De schrijvers stelden zich stuk voor stuk op als hoeders van de cultuur tegen die verderfelijke academici. Maar geen van hen geeft er blijk van ook maar een blik in het door hen zo verfoeide boek geworpen te hebben.

Dat die Vlaamse schrijvers zo reageren – dapper roepen dat je voor cultuur bent, maar niets lezen – zegt iets over het intellectuele klimaat dat nu juist in De manke usurpator beschreven wordt (de titel verwijst naar het essay waarin Geert van Istendael de term Verkavelingsvlaams voorstelde en deze taal tegelijk een manke usurpator noemde). Het is een klimaat van blind vertrouwen in een grotendeels uit Nederland afkomstige standaardtaal.

Meer lezen op Neder-L.

Update, 1 september op de middag. Geweldig toch, hoe Marc van Oostendorp die Vlaamse schrijvers ervan langs geeft. Terecht, vind ik, en het is niet dat ik die schrijvers niet lees of hun literaire werk niet kan waarderen. Maar dat sacrosante aura dat rond deze intellectuele heerschappen zweeft – en dat je ook rond sommige journalisten aantreft – dat geurtje van het ‘weldenkende, betweterige, hoogbeschaafde’ Vlaanderen, die zweem van ons-kent-ons-en-de-rest-kan-ons-gestolen-worden. Daar gruwel ik van. Ach, Vlaanderen, denk ik dan, mijn arm, klein Vlaanderen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op de staat van het Nederlands in Vlaanderen

  1. Het is in heel Europa al heel lang zo: wanneer je maar met veel vertoon de wereld laat weten dat je zo voor de taalnorm bent, hoef je verder geen argumenten te geven, hoef je geen kennis te nemen van de argumenten van de tegenstanders en hoef je zelfs niet eens op te letten of je eigen taal wel aan die hoge norm voldoet.

    Overigens hebben de Antwerpenaren inmiddels in De Morgen gereageerd – dat die stem er ook is mag je dan wel weer wat hoop geven: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1494221/2012/09/01/Wil-Geert-van-Istendael-ons-niet-begrijpen.dhtml

  2. Pingback: Was der König liest | The Sausage Machine

Geef een reactie

