leerexperiment

Deelnemen aan een MOOC-leerexperiment, een mechanical MOOC goed en wel. Online een cursus volgen in een open & free learning powerhouse. Dat leek me wel wat, en daarom heb ik me maar meteen ingeschreven, zo zonder nadenken. Of dit verstandig is? De mechanical MOOC is er een zonder centrale autoriteit, zonder prof/docent dus. En dat vind ik bijzonder interessant en uitdagend.

Een gedachtenstroompje terzijde. Ikzelf ben in mijn schoolloopbaan al vroeg van de ‘trede’ vooraan in de klas afgestapt. In de loop der jaren heb ik tussen de jongeren (15-18 jaar, jongvolwassenen) plaatsgenomen in de overtuiging dat mijn rol van ‘centrale autoriteit’ steeds kleiner moest, in steeds groter respect voor hun capaciteiten, competenties en talenten. Leren in samenspraak en van elkaar in samenwerking. We groeiden mee in een informatiemaatschappij, met steeds meer uitzicht op, steeds grotere toegang tot velerlei kennisbronnen, connected, in uitbreidend contact met de wereld buiten de school – binnen het gegeven officiële onderwijs- en schoolkader weliswaar.

En voor welke cursus heb ik me nog wel ingeschreven: A Gentle Introduction to Python!Gentle en introduction en Python: die woorden bijeen deden het hem. Dat klonk tegelijk verleidelijk aantrekkelijk, beetje poëtisch toch, en vooral totaal ongevaarlijk.

Een programmeertaal leren, manmanman programmeren, dat heb ik OOIT nog in een nascholingscursus proberen te leren, lang lang geleden in de prehistorie van de digitale tijd. Hoe heette die taal ook alweer?? (Voorhoofdfronsend) BASIC? Ze werd al snel overschreven door andere programmeertalen, dat herinner ik me nog goed, en het was voor mij echt niet (meer) nodig nog te leren programmeren, ik had al genoeg talen en literaturen als katten te geselen bij wijze van spreken.

Mijn leerstijl bij de registratie op Mechanicalmooc.org: zelf uitproberen, trial en error. Niet eerst doordenken. Niet direct beginnen met discussiëren.

Een absolute MOOC-beginner ben ik. Weekly lessons! Mamamia, waar ben ik aan begonnen! En of die cursus wel de moeite loont? De gekopieerde FAQ-rubriek hieronder heeft me overtuigd. En het is me in de eerste plaats niet te doen om Python – mooi meegenomen als het me zou lukken - maar eerder om het mechanische MOOC-leren aan den lijve te ondervinden.

Is this course competing with the Stanford’s and MIT’s of the world?

No, this is an experiment to test our theory about the current MOOCs. Whatever comes out of it will be a very different learning experience than either the cMOOCs or xMOOCs. It will hopefully be more structured that the former and less structured than the latter.

It will certainly not be a neat and polished environment where all the pieces are custom-created to fit together neatly. But on the other hand, we hope to bring together the best of what’s already out there without having to build anything from scratch–a significant cost advantage, and a model that will empower many more open education projects to experiment with MOOC-like offerings. [Ik heb onderlijnd.]

Dit antwoord van Peer to Peer University P2PU, de uitvinder van de Mechanical MOOC, kan wellicht meteen ook een riem onder het hart schuiven (warm) hart onder de riem steken van de immer polemiserende Hannes Minkema. Reageerde hij op een recente post (14-08-2012) van Wilfred Rubens over MOOC’s niet met:

De vraag is niet of je met MOOCs ‘opleidingen van Oxford-kwaliteit’ kunt bieden, maar of je opleidingen kunt bieden die de gebrekkige kwaliteit van menige doorsnee universitaire bacheloropleidingen evenaart. Zo is aan menige universiteit de bacheloropleiding Rechten of Economie of Psychologie – om maar eens drie populaire te noemen – zeker ook massaal te noemen, of onpersoonlijk.

Ik werk zelf aan een universiteit, maar zou het absoluut toejuichen als er alternatieven komen voor de – steeds duurdere maar niet steeds betere – massale bacheloropleidingen.

(Wordt morgen vervolgd.)

Updates

Om mijn achtergrond over MOOC’s (algemeen) te verbreden, sla ik hier de link op naar Wilfred Rubens: De impact van MOOC’s via experimenten ontdekken, 7 september 2012.

 - Ondertussen is de cursus allang gestart – in een mail van The Machine van 13-11-2012 lees ik dat het Python-avontuur halfweg is. En ik, ik heb niet meegedaan. Wegens tijdgebrek, een gemakkelijk excuus, nee, ik heb geen tijd kunnen maken. Echt niet. Drukdruk. Nog zo’n dooddoener, ja. Het MOOC-leren zal voor een andere keer zijn. Ik zie niet in hoe ik nu nog zou kunnen instappen …

Wilfred Rubens over het samengaan van MOOC’s met traditioneel onderwijs, 30 januari 2013.

An essay by @GreggGraham: MOOCs and the Mechanization of Education: Widening the Gap Between the Haves and Have-Nots.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op leerexperiment

  1. Pingback: leerexperiment | The Sausage Machine | anders en beter | Scoop.it

  2. Heel veel succes, Janien. Kunnen we jouw ervaringen hier volgen?

  3. Een riem onder mijn hart? Dat lijkt me een pijnlijke aangelegenheid. Maar een hart onder mijn riem is altijd welkom. :-)

    Immer polemiserend? Ja, dat klopt wel een beetje. Maar niet over de kwaliteit van spinazie, of het weer in de Vogezen. Wel schrijf en discussieer ik graag over onderwijs, omdat onderwijs dat waard is. En ik probeer geen onzin te schrijven, wat op Internet ook iets waard is.

    Net als jij trouwens. Leuk dat je je ervaringen met ons wilt delen! Ik kan best enthousiast raken, heel af en toe, over interessante onderwijsvernieuwingen. Als MOOCs kunnen helpen om voor mensen de drempel tot leren te verlagen en de kwaliteit eerder omhoog dan omlaag gaat, komt deze mogelijkheid mij sympathiek voor. Maar eerst zien, dan geloven. (Een principe dat in het nationaal onderwijsbeleid eens wat vaker zou moeten worden toegepast.) Als het goed is, leer jij ons zien. Misschien gaan we dan wel geloven. Of niet natuurlijk, en dat is dan ook iets waard.

    De beschrijving die meneer Peer to Peer geeft, maakt me niet gerust. Van MOOC moeten we geen Meuk maken (meuk = Nederlands bargoens voor ‘rotzooi’). Niet een hele ongeorganiseerde boel van interessante dingen’ onder het mom van ‘the best of what’s already out there’ bij elkaar plempen, en dan verwachten dat de goegemeente daarvan kan, wil en gaat leren. Dan krijg je alleen de doordouwer-experts, die door de zooi heen willen eten.

    Internet is geen excuus voor beroerde informatievoorziening. Internet is geen excuus voor muisklik-maar-raak-onderwijs. Internet is geen excuus voor ‘on-line courses’ die geen ‘course’ zijn maar een ongedidactiseerde verzameling ‘info’. Daar geloof ik bij voorbaat niet in.

    Maar verras me! Laat ons zien dat zo’n ‘unpolished environment’, wars van ‘custom-created pieces’ voor jou inspirerend en disciplinerend genoeg is om een zeker concreet doel te behalen. Ik sta dan als eerste klappend op de banken! Beloofd!

    • janien zegt:

      Wat een eer om zo’n gedegen kennersreactie te krijgen! Bedankt, Hannes Minkema, ik hoop vast van u te kunnen verrassen met mijn MOOC-resultaten. U stelt wel hoge verwachtingen in mij… mamamia, straks word ik nog faalangstig.

      Wat de cursus betreft, heb ik buiten de bevestiging van mijn registratie nog geen nieuws gekregen. Ze werken nog aan languagekeuzes, meen ik me te herinneren … Ik kan de proef voorlopig dus nog voor me uit schuiven.

      Ik beken: ik had het eerder moeten opzoeken, normaal gezien gebruik ik ‘een hart onder de riem’, maar ik meende gelezen te hebben dat dit de ‘foute’ versie van de uitdrukking was. Niet dus volgens het ‘officiële’ Taaladvies (Taalunie). Ook OnzeTaal raadt het gebruik van ‘een hart onder de riem steken’ aan, maar rekent beide versies van de uitdrukking wel goed. o neen, ik wil u zeker niet langer pijnigen: zo snel ik maar kan, zal ik mijn verhaspeling deleten … om u een (warm) hart onder de riem te kunnen steken.

  4. testme80 zegt:

    Succes!

    Jan
    http://ikwillerenprogrammeren.blogspot.nl/ – Programmeren voor dummies in het Nederlands!

  5. Pingback: Enkele bedenkingen nu er een eerste MOOC aankomt in België | The Sausage Machine

  6. Pingback: twerk, selfie, unlike, MOOC, babymoon, nieuwe buzzworthy woorden in Oxford Dictionaries Online | The Sausage Machine

Geef een reactie

