wat als (1)

Kom op, Gouden Boekenuil, ge kunt het!

Wat als de Gouden Boekenuil naar Dimitri Verhulst ging, naar zijn meesterlijke monoloogroman! Dat zou weer eens een feest zijn! Verhulst staat sinds vele jaren met gouden stip in mijn lijstje van literaire helden, ergens helemaal bovenaan. Knack Focus tipt op David Pefko. Voorspelbaar, ze moeten het van minder bekende namen hebben. Ik hou het op Verhulst – moge de allerbeste winnen!!

Dat naturel van man en taal, dat gemakkelijk vloeiende en op de juiste plaats vallende van elk dierbaar woord. De aantrekkelijkheid van zijn ingenieuze themavondst, zijn goocheltruc met realiteit en verbeelding, zijn m/v-contrastspel just the two of us, dat – om ook een buzzwoord te bezigen – dat authentieke en eerlijke dat uit elke kostbare pagina aanspreekt, de afgewogen eenvoud van de plot … En dan, de inbedding van het boek in de maatschappij, dat boekverhaal dat startte in de Bijenkorf. Echt literatuur van deze tijd voor deze tijd, voor een breed publiek, ‘de mensen’, zeg maar, u weet wel wat ik bedoel, niet enkel genietbaar voor tekstanalisten. Dat klinkt cliché, maar ik vind even geen betere woorden. Kom op, Gouden Boekenuil, ge kunt het, zeg ik met woorden van mijn kleinzoon van 4.

Op Twitter vatte ik Dimitri Verhulst’s Monoloog onlangs samen met Beklijven in het kleinste aantal woorden: de roman heruitgevonden! Toch!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

