Blankenberge, Blankenberge of #ipad in het #onderwijs #sintjopie

Reading:

De verplichte iPad, het verkeerde spoor? Ondertitel: Technologie op school moet doordacht zijn, een opiniestuk van Pedro De Bruyckere voor De Standaard, dat in zijn oorspronkelijke versie ook op zijn blog staat. Eerder reageerde ik al op zijn blogpost iPads in de klas, ja of nee? van 2 maart 2012.

Wat me allereerst opviel, was het woordgebruik: op zijn blog gebruikt Pedro De Bruyckere het bredere tablets i.p.v. het/de meer gebruikte iPads. Hij kiest daarmee voor de volle breedte van het aanbod. Wil hij zich niet vastpinnen op een merk? Wil hij de mogelijkheid openlaten dat er evengoed voor ‘alternatieven’ kan gekozen: hij speelt daarmee in de kaart van de publieke opinie, zeg maar. Het gaat hem niet om het merk, het gaat hem om wat je met het product doet. Ik zou zeggen: the medium is the massage. Ja, ik blijf me vinden in de visie van Marshall McLuhan.

In tegenstelling tot Pedro De Bruyckere op zijn blog koos De Standaard voor een titel met iPad – De verplichte iPad, het verkeerde spoor? - want daar gaat het in de school in Blankenberge ook om: ze verplicht de leerlingen een iPad te kopen. Nemen we even een kijkje in hun iPadklas waar net Chinese leerlingen op bezoek zijn – ik leen hun foto vanop FB.

 
iPadklas, De Mare Blankenberge, zoals op FB.

Mijn impulsreactie: alsof een school over een nacht ijs zou gaan voor de beslissing om zijn/haar leerlingen te verplichten een iPad aan te schaffen. Alsof een school niet doordacht met technologie zou omgaan. Wat een ‘brave’ ondertitel van het Standaard-artikel: technologie op school moet doordacht zijn. Van de media moet je ‘t horen. Of was die ondertitel toch Pedro De Bruyckeres idee? Dat kan ik amper geloven. Hoewel. Als ik verder lees. Toch eerst nog heel even oriënteren op de feiten zoals weergegeven in de tekst.

Waar ligt de koe gebonden? Bij een aantal ouders die een klacht hebben ingediend bij het departement Onderwijs omdat de school van hun kinderen een iPad verplicht. Er zijn altijd mensen die bang zijn van nieuw, en zeker van nieuwe technologie. Of waar wringt het schoentje? Gebrek aan inspraak? Gebrek aan informatie? Gebrek aan vertrouwen? Bemoeizucht? Alsof een school zijn ouders niet zou informeren over zijn doelen, motieven en aanpak. Extra kosten voor school in tijden van crisis? Dat kan ik heel goed begrijpen. Alsof een school daarmee geen rekening zou houden of er geen noodoplossingen voor zou hebben of bedenken. Dat sociale aspect brengt Pedro De Bruyckere ook aan in zijn opiniestuk. 

Pedro De Bruyckere klinkt heel gematigd, spreekt zeer voorzichtigjes, ‘de kerk in het midden’ zeg maar, een betuttelend vingertje opstekend naar scholen die ouders op kosten zouden jagen voor zaken die niet (genoeg) renderen. Natuurlijk verwachten we dat een school doordacht met technologie omgaat, en met zoveel meer. Raar maar waar. Ik heb geen weet van klachten van ouders bij het departement Onderwijs over andere leermiddelen of leeractiviteiten, ondoordachte of ‘gedateerde’ didactiek of methoden die een domper zetten op het leervermogen of leerverlangen van hun kinderen. U wel?

Eerlijk gezegd: ik had gehoopt op een vuriger betoog van Pedro De Bruyckere - een man die zijn gezag via social media heeft weten op te bouwen - voor scholen die anders (beter) willen gaan leren en onderwijzen dankzij nieuwe technologie, zoals #sintjopie in Blankenberge.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Blankenberge, Blankenberge of #ipad in het #onderwijs #sintjopie

  1. DENOYETTE Philip zegt:

    Geachte, ik wil eerst en vooral benadrukken dat ik niet tegen het IPad project op zich ben maar wel over de manier waarop de school met de ouders hierover communiceert.
    In uw blog schrijft u : “Alsof een school zijn ouders niet zou informeren over zijn doelen” dan moet ik u daarop zeggen dat de ouders het verhaal van het IPad project vernomen hebben via de pers en niet via de school zelf. Het is pas na veel aandringen op de dag dat de persconferentie werd gegeven dat ouders ook een mail ontvingen met veel minder informatie dan dat de pers had gekregen.
    in heel dit verhaal blijf ik de school maar wijzen op hun slechte communicatie naar de ouders toe. Tot op vandaag weten wij als ouders nog steeds niet wat het volledige kostenplaatje zal zijn. Wij weten nog steeds niet hoe de verzekering concreet in elkaar zal steken. Vergeet niet dat iedereen nu ongeveer wel zal weten dat een leerling van deze school van en naar school rijdt met een IPad in zijn boekentas en een doelwit kan worden van diefstallen met geweld. Vandaag weten wij nog steeds niet als ouder, en binnen anderhalve maand is het schooljaar voorbij, welke vakken er zullen gegeven worden met de IPad en voor welke vakken wij eventueel nog boeken zullen moeten aankopen. Het is een mooi verhaal te horen dat je via koophuur de IPad na drie jaar de uwe wordt, maar wat is de levensduur van een IPad die dagelijks intensief gebruikt zal worden??? Wat met leerlingen die volgend schooljaar naar het vijfde of het zesde jaar trekken?? Was het niet beter geweest te starten met de eerste twee jaren????
    Mij kan je ook moeilijk verwijten dat ik geen voortrekker ben in het gebruik van sociale media. Maar de school moet leren communiceren op een correcte wijze, de pers eerder inlichten dan de ouders, klanten en stakeholders van de school, is not done, je moet als ouder dit niet via de pers vernemen, dus uw stelling in uw blog klopt niet dat wij correct geïnformeerd zouden zijn. Buiten de mail op de dag van de persconferentie hebben wij van de school geen enkel document meer mogen ontvangen over het project, noemt u dat de ouders informeren, sorry neen dat is geen communicatie met ouders maar op Twitter wel voortdurend de good news show brengen terwijl er op allerlei andere sociale mediafora negatieve geluiden te horen zijn. Nog eens uw stelling al zouden de ouders goed geïnformeerd worden, houdt helemaal geen steek, nog eens buiten één mail hebben wij van de school verder niks meer vernomen over dit project.

    Philip

    • janien zegt:

      Bedankt voor uw reactie. Mag ik u er toch even op wijzen: 1) dat ik me gebaseerd heb op de tekst van Pedro De Bruyckere – zonder enige verdere kennis van de situatie op uw school. Ik schreef in mijn blogpost dat ik me georiënteerd heb op “de feiten zoals weergegeven in de tekst” (het opiniestuk van Pedro De Bruyckere).

      2) Waar ik het over “ouders” had, heb ik welbewust in de ‘voorwaardelijke wijze’ gesproken: “Alsof een school niet zou …”, een voorwaardelijke (voorzichtige) schrijfwijze – die ik ook heb aangehouden in mijn bespreking van andere aspecten van de zaak. Ook heb ik het in die formuleringen altijd over ‘een’ school, waarmee ik ‘in het algemeen’ spreek, en niet specifiek over uw school. In die formuleringen spreek ik dus in het algemeen, en enkel en alleen voor mezelf: het gaat om veronderstellingen die ik terzake ‘ingebakken’ en ‘vanzelfsprekend’ vind. Op geen enkele manier heb ik me willen mengen in concrete, interne schoolzaken, waar ik, een buitenstaander, geen weet van heb, en geen zaken mee heb.

      Het was me te doen om ‘technology enhanced learning’ – een manier van leren waarin ik sterk geloof – deze blog The Sausage Machine is er een bewijs van. In zijn archiefvorm op http://janien.wordpress.com staat hij nog te kijk als leerblog 2007-2010. We roeiden toen met de riemen die we hadden, er waren nog geen iPads …

  2. Pingback: activeiteit van May 6th « ActiefLeren

  3. Pingback: gevonden op het net 05/06/2012 « ActiefLeren.be

  4. janien zegt:

    Een update met verdiepende lectuur die het onderwerp in breed perspectief plaatst, en ook aansluit bij mijn citaat the medium is the massage: De invloed van ICT op het onderwijs en op ons gedrag, een recent artikel van Wilfred Rubens, een van mijn eerste webleermeesters.

  5. Pingback: BYOD? UYOT? Tablets in het onderwijs! | The Sausage Machine

Geef een reactie

