Nederlands en Frans en Engels en Duits

Zoveel keren mens als je talen spreektmijn link naar het toekomstverhaal van romanist en francofiel Bart Van Loo, zie ik als een natuurlijk en verruimend vervolg op mijn vorige post. Niet dat ik me met mijn taalopvatting polariserend wil opstellen tegenover de Vlaamse toppleiter die Bart Van Loo met zijn parabel van repliek wil dienen: ophefmakend waren diens uitspraken, alleszins. Beetje taalleraar e.a. moeten zich geschoffeerd hebben gevoeld. De soep wordt echter nooit zo heet gegeten als ze (in de media) geschonken wordt, toch.* En wie zich Vlaming #durfttenoemen dezer dagen die wordt al rap in het hoekje van rechts en conservatief gezet. Aan labelen en gelabeld worden heb ik een broertje dood (hoewel, het nodigt tot nadenken en discussie), ik wil gewoon even oriënteren: Bart Van Loo pleegt zich Belg te noemen, ik bezig het woord Vlaming gewoon meer dan hij. Kwestie van veelkleurigheid, toch.

 Mijn publicatie van de taalnieuwsjes Nederlands en Frans was nog maar even koud of de parabel van Bart Van Loo drong zich op het voorplan. Als zijn oud-collega talendocent en germanist kan ik zijn ‘emancipatorische’ visie op taal alleen maar bijtreden, hoewel ze in de vorm van zijn toekomstparabel in mijn oren nogal pathetisch klinkt. Beetje pathetiek, daar ben ik echter niet vies van.

Zoveel keren mens als je talen spreekt, dat is me met de paplepel en op school ‘meegegeven’, en daar blijf ik in geloven. Beetje pathetiek, dat mag toch nog? Niet dat ik vind dat de verwerving van de lingua franca, het Engels, achteruit moet gesteld op andere talen. Talen zijn alle evenwaardig en alle even mooi, maar de lingua franca die neemt gewoon de grootste plaats in de wereld in en die wil ik dus niet bannen, ook niet in mijn ‘natuurlijke’ moedertaalgebruik waarin steeds meer Engels zich opdringt. Ik wil dat Engels niet langer bewust wegwerken uit mijn Nederlands. Onlangs nog tweette ik:

Waarom zou ik ‘natuurlijke’ ontwikkelingen ook in mijn eigen taalgebruik niet de vrije loop laten? En dat betekent dan ook weer niet dat ik mijn Nederlands of Frans of Duits minder ‘zorg’ wil geven of laat staan ‘verwaarlozen’. Trouwens, van Duits gesproken, de taal van de grootste handelspartner van Vlaanderen, van Duitsland, in wiens slipstream we in de EU meegaan, een taal met een even weids cultureel perspectief als dat wat Bart Van Loo voor het Frans én het Nederlands én het Engels verdedigt, die taal mag naast het Engels en het Frans gerust ook meer op het voorplan komen! In Nederland voert Linda de Mol trouwens een promotiecampagne voor het Duits aan: Had ik maar Duits gestudeerd! In Duitsland zelf plant men een Ferienstraße der deutschen Sprache:

«Wir wollen zum einen das Bewusstsein für die deutsche Sprache stärken und zum anderen mehr Besucher in die Städte locken», sagte Thomas Paulwitz von der Neuen Fruchtbringenden Gesellschaft. In den 25 Städten ereigneten sich sprachgeschichtlich bedeutsame Ereignisse, oder bekannte Persönlichkeiten der deutschen Sprache lebten dort.

Of mijn moedertaal Nederlands of Frans of Engels of Duits, ze zijn me allemaal even lief, ik heb ze met evenveel liefde en overgave bestudeerd en gestudeerd, de taal, de literatuur, de cultuur, en om de cirkel hier helemaal rond te maken, herhaal ik Barts ’boutade’ nog eens. Toegegeven, ze grijpt terug naar een oud ideaal van de ‘humaniora’ zoals het middelbaar onderwijs vroeger in het Vlaams Nederlands werd genoemd, en dus is ze misschien wel niet helemaal meer van deze tijd en wat overdreven: je bent zoveel keer mens als je talen spreekt.

* Ik verneem zo-even dat de N-VA Vic Van Aelst teruggefloten heeft – un peu volgens De Standaard.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Nederlands en Frans en Engels en Duits

  1. Pingback: Dag van de Duitse taal komt er aan | The Sausage Machine

  2. Pingback: The Sausage Machine

Geef een reactie

