billboardmarketing e.a. van literatuur #kochkluun

De eerste lentedag van de winter 2010-2011 in Erasmus’s city. Eveneens outdoor | gespot op billboard*, same day, same city:

  • Zomerhuis met zwembad, de nieuwe Herman Koch, tussen HEMA-reclame 1,50 en adopteereenpub.

Met andere woorden: nieuwe literatuur van Herman Koch op weg naar de top, in heftige concurrentie met de Kluun-Haantjes, die in mijn rechterooghoek naast Kochs Zomerhuis en de nieuwe Leo Vroman-bloemlezing opduiken in een online ad van bol.com. De Haantjes-trailer ging al een hele tijd de wereld rond, die had ik allang gezien.

That’s real life: schrijvers in hun strijd om de gunst van de lezer. Boekenmarketing. Zo spannend als literatuur maar zijn kan! Zo intrigerend als het eeuwig weibliche / eeuwig mannelijke in een boek maar zijn kan! Dat belooft! Niet overtuigd? Wacht, vragen we het de professional. Hier spreekt de gerenommeerde literatuurcriticus Jeroen Vullings.

Over Zomerhuis:

Kochs thriller leert ons niet alleen hoe je je bestaan buiten de wet weer heel kunt krijgen, maar ook hoe je met misdaad wegkomt. Al die tijd voel je, via Kochs keuze voor een intiem vertelperspectief, mee met een schurk die het meest primitieve in mannen aanspreekt. Hij immers staat voor het gelijk der evolutie. (Jeroen Vullings

Vullings ultieme oordeel:

razend spannend, zorgvuldig geschreven, verrassend, hilarisch, vangt deze tijd. Alleen het slot is wat afgeraffeld: zoveel eindjes haastig aan elkaar gebreid, dat het geforceerd aandoet.

Over Haantjes:

Dat patroon zie je in menig reclamespotje: de man als huiselijke sukkel, aangestuurd door de snuggere vrouw, die hem zo nu en dan een pretje toestaat.

Kluun wendt dat basis- en eindgegeven in zijn lightproza komisch aan. Haantjes is dan ook een ironische titel: Kluun ontmaskert de nieuwbakken would-be ondernemers Stijn en Frenk als prutsers. Meer kapoentjes dan haantjes. [...]  Aardige, maar een beetje domme jongens zijn het. Gelukkig houdt moeder een oogje in het zeil en kunnen ze huilie huilie doen bij hun echte vrienden, biertje erbij. Het leven zelf, zogezegd. Wisten we al, maar fuck, man, het zal je maar overkomen! Je moet het allemaal opschrijven, roept dan altijd iemand. (Jeroen Vullings)

Must-read: een doktersthriller en lad lit, ideale bad- en bedliteratuur. Waarmee ik niets neerkijkends of neerlezends zeggen wil, o neen. Hoe zou ik, die trouw blijft aan zichzelf: mijn lees- en leesbevorderingsspectrum is altijd het breedst en kleurrijkst mogelijke geweest!

  • Ssst, ten huize M. (niet nader localiseerbaar om strenge privacyredenen) zag ik Haantjes onder het bad rondslingeren …
  • Terzijde @ Dries: twee romans, spannende verhalen, voor op je Boekenplank bij Boek.be? Hedendaagse topliteratuur ontbreekt je nog, mag ik?

De hype gaat door! Volg met mij #kochkluun op Twitter. Spannend, toch, die boekhandel in Nederland! Zo verkoop je vandaag literatuur, toch!

*Voetnoot
De vetjes in deze post zijn een restant uit een vorig leven: ooit was ik unteacher van taal & literatuur (en leerplancommissielid). Ach, die verborgen agenda literatuuronderwijs die in de zgn. ‘nieuwe’ Sausage Machine zo taai blijft doorwerken … Ik denk hier aan het hoofdstuk Het Literaire Bedrijf binnen Literatuur, en toegegeven, ook aan de doelstelling Kennis van de Wereld, en de ICT-Eindtermen. Zie o.a. het Leerplan Nederlands, VVKSO.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op billboardmarketing e.a. van literatuur #kochkluun

  1. Dries Van Nieuwenhove zegt:

    @ Janien , Voorstellen voor boeken?? Drop ze op mijn blogspot “Mijn virtuele boekenplank” http://vannieuwenhove.wordpress.com/2011/01/10/mijn-virtuele-boekenplank/

  2. Dries Van Nieuwenhove zegt:

    VVKSO @ VVKSO > Online leerplatform http://elov.vvkso.be
    (sorry voor de golf aan reactie’s ;-) -)

Geef een reactie

